Home ReviewsAlbum Reviews SMOOTH LEE – The Holdup (Eigen Beheer).

SMOOTH LEE – The Holdup (Eigen Beheer).

by Luminous Dash

Smooth Lee is een zevenkoppige band uit het Antwerpse die ondertussen al 20 jaar naarstig aan de weg timmert. Ze brengen een aanstekelijke mix van ska, punk, rock en reggae en speelden zich doorheen de loop der jaren een stevige live-reputatie bijeen. Op hun nieuwe langspeler The Holdup krijg je dan ook exact wat je van de groep zou verwachten: 10 energieke ska-rock tracks die duidelijk met veel enthousiasme en kennis van zaken worden gebracht, en waarvan wij ons moeiteloos kunnen voorstellen dat ze er live menige zaal en/of festivalweide mee in brand kunnen steken.

Als eerste single werd gekozen voor titelnummer The Holdup: een snedige maar vooral ook catchy song waarin een infectueuze blazerssectie, de reggae-licks van zanger/gitarist Luk Mostmans en de virtuoze capriolen van lead gitarist Steve Michielsen (die waarschijnlijk hier en daar een belletje doet rinkelen onder het pseudoniem Kingston Echo) een glansrol spelen.

We moeten spijtig genoeg wel vaststellen dat het verder op The Holdup nergens nog even catchy wordt als in de eerder genoemde titelsong, maar al bij al heeft Smooth Lee met dit nieuwe album toch een mooie verzameling sterke songs bij elkaar geschreven die door de liefhebber van het genre zeker gesmaakt zullen worden. Bovendien kunnen wij ons niet van de indruk ontdoen dat de band er met dit materiaal live nog net dat schepje bovenop zou kunnen doen. Als u de naam Smooth Lee dus ergens op een concert-affiche ziet staan, dan weet u wat u te doen staat.

Bram Langmans