Home ReviewsAlbum Reviews SLUMBERLAND – Sea, Sea, Sea Drifter/See, See, See Drifter (Consouling Sounds).

SLUMBERLAND – Sea, Sea, Sea Drifter/See, See, See Drifter (Consouling Sounds).

Bij Slumberland staat het experiment centraal. De Belgische muzikant en filmmaker Jochem Baelus (ex-Echo Beatty) is het brein achter deze eerste release van het jaar voor Consouling Sounds. Sea, Sea, Sea Drifter/See, See See Drifter is het tweede album van de band. Na het debuut Slumberland, besloot Jochem Baelus de groep tot een trio uit te breiden. Met de twee drummers Alfredo Bravo (Flying Horseman) en Frederik Meulyzer (Stray Dogs) kreeg de noise-achtige muziek wat meer organisch evenwicht.

Slumberland maakt live gebruik van zelf geconstrueerde houten stellages om de instrumenten een plaats te geven. Een massa haardrogers, naaimachines, elektronische stemmingen, tot vervormde breinaalden toe worden als instrumenten gebruikt. Voeg daar nog eens de slordige gitaarsound met wat elektronica bij en we krijgen een mix van krautrock en post-punk met een duister experimenteel randje.

De zanglijnen van Slumberland klinken nu en dan als Mark Sandman (Morphine). De diepe donkere vocalen vormen de leidraad in dit niet zo toegankelijke werkstuk. Hier en daar zorgt een binnensluipend vleugje Coil en Psychic TV voor een grimmige sfeer. De productie van Sea, Sea, Sea Drifter/See, See See Drifter werd door Radwan Ghazi Moumneh (Jerusalem In My Heart) onder handen genomen. Op de track Lines horen we de tribale invloed van deze sound goeroe.

Slumberland verkent met Sea, Sea, Sea Drifter/See, See See Drifter heel wat facetten in het spectrum van de geluidsarchitectuur. Door de song centraal te houden en de exploraties van geluidsstructuren beheerst te verweven met de zanglijnen vermijdt men in een brij van oeverloos rumoer te verzeilen.

Dit is geen gemakkelijk plaatje maar wel een interessante, keigoede brok diepzinnige muziek. Deze release is verkrijgbaar op cd en lp.