Home ReviewsAlbum Reviews SHY, LOW – Babylonica (Pelagic Records)

SHY, LOW – Babylonica (Pelagic Records)

by Serge Timmers

Dat het Amerikaanse Shy, Low voornamelijk bekend is bij het postrockpubliek, is geen grote verrassing. Met hun uitgebreide instrumentale composities en hun dromerige sfeer kunnen ze elke postrockfan bekoren. Dat hebben ze destijds op Dunk! Festival wel duidelijk gemaakt. Anderzijds wordt het misschien ook tijd voor deze Amerikanen om dat juk van zich af te werpen en voor een breder publiek te gaan. De term “postrock” is immers net iets te eenzijdig. Net zoals bijvoorbeeld Russian Circles en The Ocean is Shy, Low een heavy rockband, waar menig fan van doom en stonerrock gek van kan worden. Naar alle waarschijnlijkheid gaan de heren dat ook etaleren op Antwerp Metal Fest, waar ze hun mannetje zullen staan tussen een bende thrash- en deathmetalbands.

Met Babylonica levert Shy, Low alweer een puike drie-track ep af. Het is hun zesde release en hun tweede op het gerenommeerde Pelagic Records label.

Opener The Salix laat onmiddellijk horen waar Shy, Low voor staat: creativiteit, intensiteit en sfeer. Het nummer doet soms denken aan God Is An Astronaut en soms aan Ufomammut maar vooral aan een doorwinterde band die niet te stoppen is. Na het lieflijke ambient-intermezzo 33°24_06.0_N 84°14_48.7_W doet Instinctual Estrangement dat nog eens dunnetjes over, zelfs mét blastbeats. Deze Amerikanen bewegen zich zo gemakkelijk doorheen de genres postrock, doommetal en progressieve rock dat elk nummer een magnifiek avontuur is.

Het is een gave.

bandcamp / facebook / Pelagic Records