Home ReviewsAlbum Reviews SHAPESHIFTED – Shapeshifter + Old Nick’s Fire (Nemo Recordings).

SHAPESHIFTED – Shapeshifter + Old Nick’s Fire (Nemo Recordings).

by Theo De Rycke

Naar aanleiding van het nieuw album van Shapeshifted, wat zal verschijnen in 2020, hebben we hun 2 vorige releases nog eens van onder het stof gehaald.  Shapeshifted is een band uit Gent, die garant staat voor pure rock ’n’ roll en waar de invloeden van The Rolling Stones en Iggy Pop duidelijk hoorbaar zijn.

Hun debuutalbum Shapeshifter dateert uit 2012.  Eigenlijk noemde de band toen ook Shapeshifter maar na een dispuut met een gelijknamige Amerikaanse band hebben ze hun naam moeten wijzigen. Shapeshifer bevat 11 songs.  De opener She Moves Me brengt direct de pure rock ’n’ roll naar boven en bij Freewheeling gaat het er nog iets steviger aan toe.  Met Kick gaan we zelfs al de punkstijl kanten uit. One of The Last schroeft het tempo een beetje terug, deze song heeft ook alles om te dienen als soundtrack voor een of andere donkere film.  Liefhebbers van Iggy Pop gaan zich zeker kunnen vinden bij Gotta Boogie, de Stoners zullen het meer hebben voor Hot Hotel.  De plaat wordt afgesloten in een bluesjasje met Time To Find.

In 2014 bracht Shapeshifted hun tweede album Old Nicks’s Fire op de markt.  Met hun debuut hadden ze al wat bekendheid vergaart en dit tweede album deed het ook direct goed.  De opener Spit It Out stond maandenlang in de top 20 van Virgin Radio Italy, heeft dik 126000 views op Youtube, kreeg een plaatsje op de compilatie Stylerock 6 en stond op 9 in het jaaroverzicht van Rolling Stone Magazine Italy.  Op deze plaat is de progressie van de band al duidelijk te horen Phoenix zou een goede dEUS-song kunnen zijn.  Victimize me heeft dat vette bluesgehalte  en Paint Your Nails rock er dan weer stevig op los.  Met Memories bewijst de band nog maar eens dat ze ook met rustig werk overweg kunnen.  Old Nicks’s Fire wordt afgesloten met de track Dance With Me, samen met de opener zijn dit wel onze favorieten op het album, een goed begin verdient een goed eind.

In 2020 ligt het derde album van Shapeshifted in de winkelrekken, later meer hierover.