Home ReviewsAlbum Reviews SENS UNIQUE – Vas-y molo!

SENS UNIQUE – Vas-y molo!

Ze wilden hem dolgraag live voorstellen, maar jammer genoeg kan dat feestje niet doorgaan. Maar de nieuwe cd van Sens Unique bezorgt je misschien toch wel een feestje in je hoofd. Want de Belgische wereldfolkrockband à la Française brengt met Vas-y molo! 5 tracks die sprankelend optimistisch klinken.

Zelfs La Mort, de dood die een avondje gaat stappen in deze song, klinkt vivant. Met bohémien strijkers en accordeon brengt dit bonte gezelschap een Amélie Poulain-sfeertje de huiskamer binnen. La Cage, de track die verwijst naar de titel, was de perfecte song om in coronatijden ook een homevideoclip bij te maken.”Vive le stress, vive la ralentissement, vive la violence… vas-y molo!” Een pittige track, in een no-nonsenssfeer.

Een stuk melancholischer klinkt Echoué, wat de band weet neer te zetten, zonder het levendige karakter van hun muzikale kader te verliezen. Fijne samenzang, uitbundige strijkers, gaan knap samen met de hardheid die de tekst uitstraalt, benadrukt door het sterke drumwerk tussendoor. “Tu etais déjà mort…”

Meer ingetogen, met een bepaalde grimmigheid start Le Silence Partle. Over de stilte die fluisterend in de oren schreeuwt. Roule Ma Poule brengt de opgejaagdheid van ‘la vitesse’ knap in klank, met accordeon, strijkers en een knap dof aangehouden ritmespel. ‘La vitesse’ wordt omgebogen tot ‘la tristesse’, wanneer de track stilvalt, waarna de snelheid opgebouwd wordt in een prachtig eclectisch einde.

Liefdeslied Elle sluit dit album traag emotioneel af, met hogere zanglijnen, gitaargetokkel en accordeon, waarna het nummer openbloeit in warmte. De blazers die eraan toegevoegd worden, zorgen voor een indrukwekkend slot.

Wouter Vankeirsbilck (zang, gitaar), Michael Sels (accordeon, zang), Nele Van Mieghem (viool, zang), Tim Coulembier  (bas, zang) en Koen Denie (drums) van Sens Unique brengen met Vas-y molo! een album dat je in huis wilt halen. De sterkte van deze band is dat ze eender welke gedachte of emotie – hoe hard of zacht ze ook moge zijn – met pit, levendig en uitbundig weten te verklanken. Om weg te dromen in een zomerse feestelijkheid, die je de goesting geeft om erop uit te trekken en zwervend de wereld verder te gaan ontdekken.

Facebook / Spotify