Home ReviewsAlbum Reviews SAFRAN – Safran

SAFRAN – Safran

by Felix Sandon

Bij sommige groepen kan je er maar moeilijk de vinger op leggen wat hun muziek nu net zo goed maakt. Luister maar naar SAFRAN: alle elementen smelten zo mooi samen dat de muziek als een volmaakt geheel op je afkomt. Natuurlijk is er de fluwelen stem van zangeres Anly, maar met gitaar, bas, toetsen en percussie vormt ze zo’n team dat het onmogelijk is de nummers te ontleden. De ideale verhouding tussen zoet en pikant in je saus.

Singles Tell Me en Blood Orange ken je al. Met gelijke delen soul, jazz en melancholie maakt de groep van Tell Me een troostend warm jasje na een te vroeg op de klippen gelopen liefde. “Tell me what did I mean to you / Cause you moved on pretty soon” echoot achteraf nog lang door je oren. In Blood Orange laat Anly haar innerlijke Juliette Gréco de vrije loop en zingt ze de helft in haar zijdezachtste Frans.

Helemaal nieuw zijn Toxic, Meant To Be en Sugar. Geen Britney Spears te bekennen in Toxic, wel een tekst over een giftige relatie verpakt in een nummer dat lijkt weggelopen uit een film noir. Zo eentje dat de femme fatale van dienst zingt in een rokerige bar. Meant To Be gaat dan weer van start met een strak funkritme. Net wanneer je denkt dat het wat eentonig wordt, drukt de groep het gaspedaal in voor een heerlijk refrein dat overvloeit in een swingend intermezzo op percussie.

De toetsen in de intro van Sugar vormen het enige belegen ingrediënt van deze ep. Gelukkig ruimen ze meteen plaats voor een fris samenspel van alle instrumenten. Tegelijk maakt de tekst duidelijk dat dit nummer niet zo gesuikerd is als de titel laat uitschijnen: “You’re working nine to five, trying to pull me closer / But I won’t let you get inside of my head / ‘Cause I feel I’m already naked in your eyes.”

SAFRAN legt met hun debuut de lat meteen hoog voor wat ze in de rest van hun carrière nog zullen uitbrengen.

FACEBOOK