Home ReviewsAlbum Reviews RHEINZAND – Rheinzand (Music For Dreams)

RHEINZAND – Rheinzand (Music For Dreams)

by Jeroen De Weder

Funky, exotisch, trippy, nostalgisch, spannend, loungy, zwoel, opzwepend, … We komen haast adjectieven tekort om de sound van Rheinzand op het naar zichzelf genoemde debuutalbum te omschrijven. De internationale sound trok alvast de aandacht van het Deense label Music For Dreams waarop het album verschijnt. Ben je klaar voor wat onbeschaamd name droppen? Mooi zo! Het Gentse supertrio bestaat uit producer en multi-instrumentalist Reinhard Vanbergen van Das Pop, dj Mo Disko van The Glimmers en zangeres Charlotte Caluwaerts van Tundra. Live groeit het trio uit tot kwintet met drummer Stephane Misseghers van dEUS en bassist Bruno Coussee van MannGold.

Terug naar de plaat! Die staat vol middellange tot lange nummers die allesbehalve vervelen dankzij de evenwichtige en gevarieerde opbouw. Deze ervaren rotten kennen hun metier! Voor de eclectische sound grasduinden ze in de recente decennia van dansbare popmuziek. De geesten van Barry White en zijn Love Unlimited Orchestra bij Strange World en Obey, de kitscherige Italo Disco op Porque, de lyrics van David Byrne op Slippery People, de grafstem van Serge Gainsbourg op You Don’t Know Me,… Maar het blijft niet bij terugblikken en opsmukken, Rheinzand is mee met de tijd. Zo zijn Blind en Fourteen Again gewoonweg onweerstaanbare feestnummers om jezelf ongegeneerd en ongeremd te smijten op de plakkerige dansvloer. I wish I was fourteen again…

(c) : Wouter De Sutter

Dit album is een heerlijke soundtrack voor een broeierige zomer! Of je die nu doorbrengt op een kurkdroge en oververhitte festivalweide, in een relaxzetel van je nieuwe lounge set, in de hangmat van een trendy pop-up bar, op een roze opblaasflamingo in het zwembad, in de kruidige rook boven de gloeiende grill of een combinatie daarvan.

(cà : Ann Cnockaert

Wij hebben nu al zin om ons Hawaï-hemdje aan te trekken en een cocktail aan onze lippen te zetten! Rheinzand maakt muziek met extreme feelgood vibes. Wij worden er alleszins behoorlijk opgewekt en opgewonden van en zijn in gedachte al op onze sandalen het zwembadje aan het oppompen. Laat de zomer maar komen!