Home ReviewsAlbum Reviews RED DAWN RISING – Weight Of The World (Eigen Beheer)

RED DAWN RISING – Weight Of The World (Eigen Beheer)

by Kurt Van Camp

Jupla, alweer een band uit West-Vlaanderen en alweer eentje uit Kortrijk. Ja, we krijgen wel wat binnen uit wat we stilaan de meest metal minded stad van België kunnen noemen. Red Dawn Rising bezorgde ons hun debuut-cd. Die kreeg de titel Weight Of The World en klinkt best aardig. We herkennen op zang ook Arne, die onder meer Malfested van puike vocalen voorziet.

Het schijfje gaat, na de genre-plichtige intro, van start met Take A Stand, gevolgd door Days Of Disbelief. Dit tweeluik brengt ons alvast degelijke metalcore. De band geeft in de begeleidende bio zelf dat Killswitch Engage, In Flames en As I Lay Dying tot hun invloeden behoren. De KxE invloed mag dan wel duidelijk zijn, verder klinkt de metalcore eerder meer als As I Lay Dying en co

Het niveau van eerder genoemde bands haalt Red Dawn Rising echter nog niet, toch halen genre liefhebbers een prima Belgische plaat in huis. De band zorgt voor voldoende variatie door in de songs af te wisselen qua tempo, met variaties op riffs en diverse zang. Toch ebt de aandacht langzaam weg en is het moeilijk de cd aandachtig uit te zitten. Luister je naar nummers als Angels Cry of Dark Times apart in één of andere playlist, dan staan ze wel op zichzelf.

We merken ook op dat de productie de songs niet geheel tot hun recht doet komen. Ja, gitaarlijnen als in XXXX kunnen we zeker smaken. Zelfs rustigere stukken als in Days of Disbelief komen uit de verf, maar het gevoel overheerst ‘dat er meer in zat’. Meer qua geluid, en misschien zit het er in bij de songs ook. Nu klinkt het soms wat braafjes, past het net wat te proper in mekaar.

Desalniettemin een aardig debuut, we zijn benieuwd hoe de band nog zal groeien!