Home ReviewsAlbum Reviews RAMAN. – Birth Of Joy (Eigen Beheer).

RAMAN. – Birth Of Joy (Eigen Beheer).

by Björn Comhaire

De Gentse band RAMAN. gelooft in de ouderwetse aanpak: verdien eerst je strepen door veel live op te treden, laat de nummers langzaam rijpen en als je het gevoel hebt dat het allemaal goed zit, maak dan een plaat.

En zo komt het dat Birth Of Joy, de debuut-ep nu pas verschijnt en RAMAN., na drie jaar hard timmeren aan de weg, de tijd rijp vond om zijn kaarten op tafel te leggen.

De band kende in haar korte bestaan enkele personeelswissels tot ze uitkwamen bij het huidige trio bestaande uit Simon Raman, Bernd Coene en Jasper Peeten. Het typische stem- en gitaargeluid van Simon Raman vormen daarbij de spil waarrond het geluid van RAMAN. draait.

De band sloot zich tijdens de opnames op in de GAM Studios, samen met Staf Verbeeck, met als missie de nummers op te nemen op de meest eerlijke en transparante manier. Als echte liveband was het daarbij eerder een zoektocht naar de juiste take dan naar het juiste arrangement.

Dat alles live opgenomen werd, hoor je vooral goed tijdens Big Sky Country. Het is een cover van het iconische nummer van grote voorbeeld Chris Whitley dat ook live steevast op de setlist staat en dat misschien nog net iets meer “live” klinkt dan de andere nummers.

Het album start met single en titeltrack Birth Of Joy dat meteen de toon zet. Een mooie, gedoseerde opbouw en een uitgebalanceerde productie. Een nummer dat, ondanks dat het ruim vijf minuten duurt, nooit verveeld. RAMAN. gelooft trouwens niet in nummers van drie minuten. Elke song krijgt ruim de tijd om zich te ontplooien.

Ook Maestoso en Without Whiskey werden eerder al aan de wereld voorgesteld en blijven twee ijzersterke bluesnummers. In het vrij epische Without Whiskey menen we nu en dan zelfs een vleugje Gary Moore gitaar te herkennen, en we bedoelen dat als compliment.

Klassieke gebrokenhartenblues krijgen we in Pieces dat met een modulatie halverwege het nummer een onverwachte wending neemt waardoor RAMAN. erin slaagt om het genre dat nogal wat clichés kent, toch fris te houden. Ook in afsluiter Come Back Home verrast de band wanneer tegen het eind van het nummer plaats gemaakt wordt voor iets wat lijkt op een vibrafoon.

Naast Gentse iconen Roland en Tiny Legs Tim is er nu een nieuwe ster aan het Gentse blues(rock)firmament: RAMAN.

RAMAN. live:

16/11 – Minard schouwburg, Gent (ep-release)
30/11 – Leietheater, Deinze
04/12 – La Machine, Brussel
09/01/2020 – CC Ter Vesten, Beveren (support voor Tiny Legs Tim)
24/02/2020 – Het Depot, Leuven

You may also like