Home Belgisch TIEN TON VUIST

TIEN TON VUIST

by Didier Becu

Voor de nieuwe single Next In Line liet het Oudenaardse duo Tien Ton Vuist niets aan het toeval over. Ze namen Reinhard Vanbergen mee op sleeptouw en dat vertaalde zich in een enorme catchy oorwurm die de band de nodige punch gaf. Een nieuw begin als het ware zonder die ene gouden regel in de wind te slaan: it’s only rock ‘n roll…

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. Alles klinkt op de nieuwe single zo professioneel anders, het lijkt wel alsof jullie hiermee het imago van “hobbybandje” vaarwel willen zeggen.
Inderdaad. Voor ons is dit een manier om een hoofdstuk af te sluiten. Gedaan met het grappige rockbandje uit Oudenaarde. We vonden dat het tijd werd om naar een hoger niveau te kruipen. Met deze nieuwe single willen we proberen enkele deuren in te beuken die ons naar verdere horizonten brengt! We vinden dat het nu of nooit moet zijn. Gewoon verder bouwen op wat er al staat, maar met meer professionaliteit, drive en een pak meer dromen! 

Niet toevallig waarschijnlijk is de input van Reinhard Vanbergen. Hoe ben je bij hem terecht gekomen en hoe groot was zijn invloed?
Tijl: Ik ben een klein tijdje fotograaf geweest van dirk. Ik wist via Jelle dat ze voor de productie samenwerkten met Reinhard. Toen ik Reinhard tegen het lijf liep op Pukkelpop dacht ik gewoon: “Niet twijfelen, een nee heb ik, een ja kan ik krijgen”. En met Best Plan Ever als cv konden we hem overtuigen om Next In Line af te mixen. We zijn nog steeds heel erg DIY, maar deze keer wilden we kijken en bijleren bij de grotere producers die dit land rijk is. Vooral zijn gevoel voor distortion en volume was erg on point!

Ik hoorde Tien Ton Vuist nog nooit zo catchy. Waren jullie op zoek naar zo’n song of dropte het automatisch uit de pen.
Na vele optredens kregen we telkens feedback te horen. Het puntje van kritiek dat steeds terug kwam was dat we soms te generisch klonken. Niet gelaagd genoeg. Dat hebben we rap opgelost door te beginnen werken met samples. Dat brengt onze muziek naar andere sferen. Daarbij is Tijl intensiever beginnen schrijven. Meer nadenken, wikken en wegen over de lyrics, de thema’s,.. etc. Wat spreekt mensen aan? Wat willen ze horen? We wilden meer verhaal scheppen met onze muziek. Daarop willen we nu verder gaan. 

(c) : Bjorn Comhaire

Tien Ton Vuist kennen we voornamelijk uit het garagerockcircuit. Er zijn (gelukkig maar) belachelijk veel bands in dit land, hoe moeilijk is om je te onderscheiden van de rest of volgt dit automatisch als je goed bent?
Garagerock zijn we allang niet meer. We neigen eerder richting poppunk, alternative, indiegrunge, whatever de naam is. Het is ontzettend moeilijk om je te onderscheiden in het Vlaamse muzieklandschap. We zijn tal van bands en artiesten rijk, en zo gevarieerd allemaal. Wij moeten ons meer onderscheiden op het podium, op onze live act. Wat het eigenlijk ook heel uitdagend maakt! We werken nog steeds dagelijks aan onze présence op het podium. Hoe willen we overkomen?

(c) : Bjorn Comhaire

Opmerkelijke video ook. Het lijkt een tikkeltje destructief te zijn, terwijl de song an sich dat niet is. Vanwaar die tweestrijd?
Perfect geslaagd dan! We wilden er een beetje humor insteken. Vooral in het personage (een goede vriend). Meer uit heimwee (of een vorm van afscheid nemen) naar vroegere tijden. Veel van onze fans kennen ons daarvan.  Maar toch wilden we een serieuzere en weemoedige sfeer scheppen. Een nieuwere weg inslaan. Het moest een ideaal evenwicht daartussen in zijn. 

(c) : Bjorn Comhaire

Is de nieuwe single de voorbode van meer, een ep of een album?
Yes! Dat is de bedoeling. We hebben nog wat nummers klaarliggen en willen daarmee dezelfde richting ingaan. Allemaal iets meer doordacht, iets beter uitgediept. We hebben er harder aan gewerkt. Dan is het logisch dat we er ook meer energie en ook geld  in steken. We geloven wel niet zo heel erg in albums. Zeker niet als kleinere band in de scene. We willen ons werk over een bepaalde periode uitsmeren, zodat we onze volgers telkens kunnen blijven boeien. Elk singletje moet een ruw pareltje worden.

Jagen jullie hiermee naar platenlabels of doe je het gewoon jezelf, after all is Tien Ton Vuist DIY.
We beloofden elkaar om DIY te blijven. Maar als er morgen een label aanklopt, dan zouden we idioot zijn om die te weigeren! Onze vrijheid is ons wel heel dierbaar. We zijn met twee. Dat werkt perfect. Het blijft altijd een dialoog en die troef willen we wel proberen bewaken. 

In feite, iedereen ziet in jullie ceen gouden, toekomst, maar hoe ziet die voor jullie eruit?
Onze ideale toekomst is een toekomst waar we de Benelux kunnen rondreizen om te spelen. Dat is de meest realistische droom ook. Maar iedereen droomt stiekem van Europa, als je die droomt niet inboezemt dan stop je beter direct met optreden.  Onze troef is onze DIY methodiek. Daardoor kunnen we heel low budget werken aan nummers zonder te moeten inboeten aan kwaliteit. Zeker met Reinhard als producer.  Daarom willen we ook graag in die tred verder werken en bouwen aan ons repertoire! 

Met wie zou je graag het podium willen delen?
dirk. (call us), Thee Oh Sees, Bass Drum of Death, King Gizzard. De STAAT. Balthazar, Equal Idiots of SONS mogen daar zeker bij!!!!

Fanta Zero of Duvel?
Duvel met picon.

(c) : Bjorn Comhaire

Welke plaat voelt voor jullie aan als tien ton vuist?
Moeilijke vraag. Voor onze nieuwste single zal dat toch eerder Bubble Gum zijn van De Staat. Fever van Balthazar past ook in het plaatje. Omdat we ook iets gevarieerder proberen te klinken met andere sounds zonder onszelf te verliezen in het poppige. Laat de luisteraar dat maar beslissen (lacht).

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More