Wim Daans (na enkele exploten bij ondermeer Barramundi en Dance Opera ook als geluidstechnicus actief op grote podia) en Gert De Meester (vooral bekend als Distant Fires Burning, met verder een voetje in de jazz scene) vonden elkaar voor een digitale ep, verschenen bij Audiobulb Records.
Dat in Sheffield gevestigde label is niet het minste in de zoektocht naar intelligent leven in de intersfeer tussen elektronisch en akoestisch. Daarbij wordt liefst nog gewerkt met geavanceerde technieken als granulaire synthese. Labeleigenaar David Newman is nog meer geboeid door klank dan door composities op zich. Hij hielp software te ontwikkelen om zelfs de meest eenvoudige geluidsopname te defragmenteren en te herwerken. Zo warmen De Meesters trage plukken aan de elektrische snaar zich in R Abacus Lndr op aan Daans’ subtiele glitches en digitale cut-ups, waarna Spectroscopycon met uitgesponnen ambient een vervolg uittekent op Distant Fires Burnings basgedreven tweeluik Inperspectycon, recent ook al verschenen op Audiobulb.
Hier richt het duo zich niet zozeer op melodieën, maar vooral op vrij ademende, intuïtief aanvoelende elektroakoestische soundscaping. Ze doen dat met veel zin voor detail en tegelijk een uitgesproken, wat onaards aanvoelende ruimtelijkheid. In aanzet klinkt Oblivion in Qbit wat donkerder en intimistischer, maar de geschaafde synthspiralen nodigden tot avontuurlijkers uit dan de toetsen beschaafd verder uittekenen. Op dat vlak worden zowel een spaarzame bas als etherische chords in Antikythera Rddl geslaagder uitgedaagd met slimme modulaties.
Ook in de Belgische ambient blijft de grens tussen spannend en ontspannend zo heel poreus.