Home ReviewsAlbum Reviews PSYCHISME – Le Seuil Des Sensations  (Sounds Of Hell Records)

PSYCHISME – Le Seuil Des Sensations  (Sounds Of Hell Records)

Als je een concertzaaltje runt met de naam Hell, waar quasi elke week concerten plaatsvinden van bands die zich in de zwaardere regionen van het muzikale spectrum bevinden en de voorkeur gaat naar Belgische en Nederlandse bands (zie bijvoorbeeld hun reeks Sounds Of Hell) dan hoort daar een label bij dat verwijst naar geluid en het zaaltje: Sounds Of Hell dus. Het label bracht ondermeer de geremasterde cd It’s A Nice Day  van de legendarische trashers Dead Serious uit.

Met Psychisme kijkt het label zuidwaarts, richting Frankrijk, want daar komt deze blackmetalband vandaan. Een nieuwe naam aan het firmament, op plaat een duo, live een trio. Naja Atra mag namelijk alleen op het podium drummen, op deze ep doen Nekros (die ook de éénmansband Kosmos runt en podiumlid bij Suicidal Madness) en Alrinack (Suicidal Madness, Sombre Croisade, Vils Serpents, Temple) dat liever zelf.

Gepokt en gemazeld in het genre pogen de heren zich te meten met hun helden Deathspell Omega en Blut Aus Nord. Hoog gegrepen maar veel scheelt het eigenlijk niet qua niveau. Lekker scherp en dissonant, snelle riffs gecombineerd met een vergeetputstem en een sfeer die in de lijn ligt van de depressive black metal gebaad in een stevig bad walging en agressie. Hier en daar voegt Psychisme een atmosferisch stukje toe om te vermijden dat de luisteraar helemaal murw wordt gebeukt. Nochtans, wat ons betreft halen zelfde de kleine pauzes tussen de nummers de vaart uit het half uurtje dat de cd duurt.

De trance die ze weten op te wekken, zoals een Deuil dat kon, wordt daardoor telkens onderbroken, wat de inleving wat doet haperen. En waarom Alrinack het album wil afsluiten met Neurasthénie, een akoestisch stuk, begrijpen we al helemaal niet. Zijn kunnen etaleren misschien? Dat kan beter via andere kanalen. Waar de vier eerste nummers ons zeker kunnen bekoren, is dit namelijk een ferme stinker. Hopelijk leren ze hun les en knalt het volgende werkstuk over de hele lijn.

Facebook