Home ReviewsAlbum Reviews PORTLAND – Your Colours Will Stain (PIAS).

PORTLAND – Your Colours Will Stain (PIAS).

by Ruben De Vleeschauwer

Met Your Colours Will Stain stelt Portland hun langverwachte debuutalbum voor. Vijf jaar na oprichting en vele successen later, laat de band duidelijk zien dat ze haar muzikale identiteit gevonden heeft. Het album bevat zoals verwacht een hele reeks invloeden van folk, rock, pop en elektronica. Een dergelijke eclectische mix van stijlen is verre van vanzelfsprekend en deed ons dan ook reikhalzend uitkijken naar het resultaat.

Met Lady Moon als ouverture wordt de hand van producer Poltrock heel snel merkbaar. De sfeervolle en mysterieuze productie zet met de arpeggio van een gemanipuleerde piano perfect de toon voor het album. Vervolgens komen de inmiddels welbekende Killer’s Mind en Expectations aan bod, twee radionummers van het voorbije jaar. Ook staat de eerdere single Lucky Clover op het album.

Een onverwachte en verfrissende song op dit album, Pearls, is een ballade met een delicaat arrangement van piano en synths, en enkel de intieme zang van Sarah. Het lied is een moment van absolute kalmte en krijgt met haar interessante harmonieën en texturen haast een fabelachtig karakter. Sarah bewijst hier tevens dat ze als geen ander een verhaal kan vertellen.

Ook Jente zingt solo op de plaat, in Step Aside, een van de stevigere nummers op het album. Met heel sterke en overtuigende, geladen vocals tilt hij deze song naar een hoger niveau. Daaropvolgend is You Misread Me het percussieve en speelsere nummer van het album en laat het een minder zware kant zien van Portland.

Als voorlaatste track valt Deadlines met zijn zes minuten duurtijd best te omschrijven als het epos van het album. Het lied begint stripped, met zang en elektrische gitaar en kentert wanneer Jente vocaal uithaalt in één van de absolute hoogtepunten van het album. De song krijgt vervolgens vaart wanneer de drums invallen en het nummer traag maar zeker opbouwt met allerlei texturen en muzikale ideeën die zeer tot de verbeelding spreken.

Het album sluit af met Moonlit, een oude bekende die de tand des tijds zonder al te veel moeite heeft weten te doorstaan. Met deze rustige folksong keert de band eventjes terug naar hun prille begin en het intieme geluid van toen.

Your Colours Will Stain is een indrukwekkende debuutplaat die zonder problemen steeds opnieuw beluisterd kan worden. Met sterke songs, moderne productie en een knap staaltje muzikantschap vertelt de band haar verhaal. Alternatief maar licht verteerbaar, catchy en af en toe ook experimenteel, zo klinkt deze plaat als de perfecte mix van pop, folk, elektronica en rock. Met Your Colours Will Stain bewijst Portland een unieke band te zijn die inmiddels ook volwassen geworden is.