Home Belgisch PORTLAND – Killer’s Mind (PIAS)

PORTLAND – Killer’s Mind (PIAS)

by Luminous Dash

Portland is momenteel één van de spannendste Vlaamse acts om te volgen. De relatief jonge band rond Jente Pironet en Sarah Pepels brak door in 2018 na De Nieuwe Lichting te winnen met instant classic Pouring Rain. Sindsdien bleek het moeilijk voor de heren en de dame van Portland om een minder dan prachtige single uit te brengen. De successen stapelden zich snel op met een volgeboekte festivalzomer als gevolg. Met Killer’s Mind kondigt de band zijn debuutalbum Your Colours Will Stain aan in samenwerking met producer David Poltrock en Grammy Award winning mixing engineer Eduardo De La Paz. Onze redactie volgt Portland natuurlijk al van in het begin en is uitermate nieuwsgierig naar hoe deze plaat zal klinken.

Met Killer’s Mind levert Portland een sfeervol en catchy dreampop nummer met een retro knipoog naar de sound van de jaren 80. Het nummer begint met een steady groove, een aandoenlijk zwevende, licht ontstemde synth en de warme stem van frontman Jente. Het nummer werkt niet met grote contrasten maar verveelt geen moment. De prachtige stem van Sarah, en de sublieme ondersteunende synthlijn in het refrein werken enorm verfrissend en hebben een verslavend effect. Het arrangement is zorgvuldig samengesteld en zoekt steeds interessante texturen op met de bridges als pronkstukken hiervan. De samenwerking met Poltrock werpt hier duidelijk zijn vruchten af met een prachtige genuanceerde popsong als resultaat. Genieten!

RUBEN DE VLEESCHAUWER