Home ReviewsAlbum Reviews PORTLAND – Besides (PIAS)

PORTLAND – Besides (PIAS)

Eind 2019 brachten Sarah Pepels en Jente Pironet alias Portland hun voortreffelijk debuutalbum Your Colours Will Stain uit. Door al die corona-maatregelen kon het duo de plaat vorig jaar nauwelijks live voorstellen, daarom trekt de band dit najaar door ons land. Om dat te vieren brengen ze de ep Besides uit, die enkel digitaal en op gelimiteerd vinyl verkrijgbaar is.

© Portland

Op deze ep zijn alternatieve versies te vinden van songs die op het debuut staan, plus twee covers en de single Aftermath die vorig jaar het licht zag.

Besides opent met hun eigen Engelse bewerking van Ergens Onderweg van De Mens, die ze opnamen voor het VTM-programma The Best Of. Daarna volgt de single Aftermath. Een nummer waar je het duo in zijn puurste vorm hoort, zonder veel toeters of bellen raken ze enorm. Dat geldt ook voor de ‘bedroom recording’ van Lucky Clover waarin ze zich enkel laten begeleiden door een akoestische gitaar. In de originele versie wordt er gespeeld op een elektrische gitaar en werden er soundscapes toegevoegd. Zonder al die extra’s maakt het nummer echter nog meer indruk.

Vervolgens krijgen we de single-versie van Ally Ally die gewoon een minuutje korter is de originele versie. Het is niet echt een meerwaarde om deze ingekorte versie in huis te hebben. Het volgende nummer is de Portland versie van Wilco’s Jesus Etc. Jente en Sarah brengen het nummer enkel op akoestische gitaar en af en toe komt er een orgel om de hoek kijken. Ze hebben het nummer volledig naar hun hand gezet waardoor het klinkt als een typische Portland compositie.

De ep sluit af met twee live-versies. Een mooie, ontroerende Deadlines, die voor meer dan 7 minuten kippenvel zorgt en een live-uitvoering van het nummer waar alles mee begon voor Portland, het ingetogen Pouring Rain.

Naast de single-versie van Ally Ally zijn alles songs van deze ep meer dan de moeite waard om in jouw collectie te hebben. Besides is dus zeker geen ep met enkel overbodige versies, de songs op de ep klinken nog meer doorleefd dan op het album.