Home Belgisch PLASTIC BERTRAND – I ‘ll Be Back Again (PIAS)

PLASTIC BERTRAND – I ‘ll Be Back Again (PIAS)

Met twintig miljoen verkochte albums op de teller heeft Plastic Bertrand zijn schaapjes wel op het droge. Zijn enige (wereld)hit Ça Plane Pour Moi was in het jaar 1977 een shot in de roos. De nu zesenzestig jarige Brusselaar brengt op 23 oktober, eigenlijk onverwacht, zijn tiende langspeler The Human Experience uit. De eerste single uit deze nieuwe plaat is I ‘ll Be Back Again.

Plastic Bertrand gaf in het verleden toe Ça Plane Pour Moi niet zelf te hebben ingezongen en dat zorgt natuurlijk ook voor bedenkingen bij deze single. De zanglijnen gonzen door de goedkope synthpop heen als een ouderwets sprekende robot. Het duidelijke Franse accent in de teksten verraadt toch iemand die de Engelse taal niet echt beheerst. Zingen doet deze oude popheld helemaal niet. Het gebrabbel wordt in de productie vervormt tot een synthetisch en slaapverwekkend gezwets. We hebben de indruk dat Plastic Bertrand, tijdens de uitvoering van deze droevige opname, al spijt kreeg over zijn prestatie. De muzikale inhoud van dit nummer is een voorbeeld van levenloosheid en mist vitaliteit.

We respecteren de artiest met zijn muzikale escapades maar dit is gewoon flauwekul dat we te horen krijgen. De allergrootste fans van Plastic Bertrand gaan dit waarschijnlijk wel lusten. Het enige pluspunt van deze single is dat er terug een ijkpunt bij komt; om de rommel nog beter te kunnen onderscheiden van goede en smaakvolle muziek. Van een miskleun gesproken.