Home ReviewsAlbum Reviews PAVLOVE – Savages (Eigen Beheer).

PAVLOVE – Savages (Eigen Beheer).

by Astrid Venturuzzo

De Genste band Pavlove is al enige tijd zijn plaats in de Belgische indiescène aan het opeisen. We leerden hen kennen met hun debuut-ep en gelijknamige single Because Of You en ook hun single Give Me All You’ve Got was een big shot. Het gehakketak tussen de half-Iraanse broer en zus Fabian en Reina Rasti is intussen een welbekend kenmerk van Pavlove, maar hun sound kon tot nu toe veelal beschreven worden als vrolijk. De onlangs uitgebrachte single Cheapskate sloot dan ook naadloos aan bij het rijtje vrolijke indiepopsongs.

Nu komt Pavlove op 8 november met een nieuwe ep Savages, waarbij de band een donkerder pad lijkt te bewandelen.

Pavlove loste recentelijk al de ep-track Savages, tevens de eerste single op de ep. Onmiddellijk wordt het ruwe, rauwere karakter van de ep duidelijk. Vanaf de eerste noot klinkt Savages psychedelisch en mysterieus en dit wordt het hele nummer aangehouden.

“Het nummer is geïnspireerd door een viraal interview met R. Kelly eerder dit jaar, waarin hij voor het eerst praat over zijn seksschandalen (seks met minderjarigen, kinderpornografie, zijn harem van jonge, gemanipuleerde vrouwen, misbruik en geweld). Hij heeft misschien de naam van een vrouw, veel sympathie en respect heeft hij niet voor ’t vrouwelijk geslacht. De tekst van Savages (gebaseerd op de naam van één van de slachtoffers van R. Kelly: Joycelyn Savage) bevat allerlei referenties naar zijn perversiteiten, maar kan ook gezien worden als een algemene aanklacht tegen een globale cultuur die intimidatie, aanranding en verkrachting vaak banaliseert”, aldus Pavlove.

De diepe stem van Fabian Rasti vertolkt de misdadiger en repliceert op de zachte stem van zus Reina. Dit is een protestsong en de dreigende sfeer die doorheen het nummer heerst maakt dit ook duidelijk. Het heeft nog weinig weg van de lichte sound zoals bijvoorbeeld in Anything But Cupid, maar dat maakt Savages des te meer intrigerend.

Het duistere karakter wordt verdergezet tijdens Azar. De Oosterse elementen die Pavlove beïnvloeden, vormen tijdens de intro van Azar een duister geluid en ook de tekst zorgt voor een sterk melancholisch karakter. Zo bezingt Reina “I’m a cloud that can’t turn into rain, like summer without the sun.” Azar ontwikkelt zich tot een uiterst intens en doordringend nummer van maar liefst 5 minuten 30 waarbij de outro het pronkstuk vormt en ons op het puntje van onze stoel achterlaat, snakkend naar adem. Meesterwerk!

Ook Signs en Pomegranate Blood houden het hoge niveau van de ep met gemak vol. Bij deze laatste zorgt vooral de opvallende switch van ritme en melodie na zo’n tweetal minuten voor een verrassing. Rasti’s stem verdwijnt in een langgerekte echo en luidt het ‘tweede deel’ van het nummer, met trager en zwoeler ritme, in.

Pavlove – artwork by Like Your Footprint

Pavlove keert met hun ep Savages terug naar hun roots, beïnvloed door bands als Led Zeppelin en Pink Floyd leggen ze de nadruk op neo-psychedelische elementen, versterkt door percussie en gitaren met Oosterse melodische invloeden en sferische instrumentale bridges. Ze tillen hun muziek hierdoor tot een geheel nieuw niveau, waarmee zij zich met gemak in de hoogste rayon van de Belgische muziekscène mogen plaatsen.

Een band die zichzelf op zo’n korte periode opnieuw heeft uitgevonden, zonder dat dit eigenlijk nodig was, maar met een verbluffend resultaat als gevolg. Afwezig zijn op hun ep-release show op 19 november in de Vooruit is na het horen van Savages géén optie meer.

Je kan de band volgen op Facebook, Instagram, Spotify of Youtube. Hun ep-release show vindt plaats op 19 november in de Vooruit in Gent.