Home ReviewsAlbum Reviews PARTISAN – Savage Peace (Isolation Records)

PARTISAN – Savage Peace (Isolation Records)

Nadat Partisan twee sublieme ep’s uitbracht werd het stil rond het Gentse postpunk trio. In het geheim zaten ze echter te sleutelen aan hun sound en aan hun debuutalbum. Eind vorig jaar dook Partisan terug op in het live-circuit en gingen ze zelfs op mini-tournee met Cermony. Daar zagen we het trio nog krachtiger dan voorheen. Begin dit jaar kwam dan het nieuws dat het debuutalbum Savage Peace op het Duitse Isolation Records zou verschijnen, waarmee de band grote verwachtingen schiep.

(c) Partisan

In maart kwam dan de eerste single I Believe In You uit dit debuut. Een bom van een single met de dreigende energie van Killing Joke en de weltschmerz van Joy Division. Wij waren onder de indruk. De band bleek een betere balans gevonden te hebben tussen kracht en emotie. Kon Partisan dezelfde dynamiek in heel de plaat doortrekken? Zeer zeker!

Met Fear gooien ze nog meer olie op het vuur, wat een power ademt deze song. Tijdens Patience komen we even op adem. De dreiging is nog steeds aanwezig, maar op een meer ingetogen manier. Heaven laat wat licht schijnen door de duistere tunnel die Partisan heeft opgebouwd. We voelen zelfs wat hoop in deze song. Met Man In Revolt duiken we terug de donkerte in met gedreven drum en bas en vurige gitaren. Het refrein gooit het nummer helemaal open.

Without A Word is gebouwd op een opgejaagde drum die ons meesleept in deze intense song. Met Shame krijgen we opnieuw een rustpunt, wat niet wil zeggen dat dan de druk van de ketel is. Nee, dit nummer is gewoon weer een briljante, dynamische compositie. Alleen al het middenstuk waarin de bas het nummer even bijna volledig stillegt en de manier waarop de song terug wordt opgebouwd is meesterlijk. Het bijna zes minuten durende titelnummer sluit deze zalige plaat af. Met Savage Peace bolt het album letterlijk en figuurlijk rustig uit en sluit af met de mooie woorden “only love will keep us alive”.

Partisan lost met dit debuut alle hoge verwachten in, wat een plaat! Je hoort dat hier serieus aan gewerkt is, elke song barst van diversiteit en drive. Hopelijk kunnen we dit trio snel op het podium aan het werk zien zodat we deze straffe schijf live kunnen horen.

BANDCAMP