Home ReviewsAlbum Reviews PALAIS IDEAL – Pressure Points (Cold Transmission).

PALAIS IDEAL – Pressure Points (Cold Transmission).

Met die heerlijke sound van vintage-apparatuur, brengt de Nederlandse postpunk/ newwaveband Palais Ideal hun nieuwe album Pressure Points uit op 25 mei. Het authentieke geluid, geïnspireerd door The Cure, New Order, The Sound, Magazine, Ultravox en de Sisters of Mercy wisten John Edwards (zang, gitaren, synths, programmeren) en Richard van Kruysdijk (bas, baritongitaar, achtergrondzang, synths, programmeren) ook nu weer vast te leggen in twaalf nummers!

Het gaat snel voor Palais Ideal. In 2017 was er de ep The Future Has Been Cancelled, gevolgd door het debuutalbum No Signal in 2018. Met John Fryer op de productie van Pressure Points (Depeche Mode, This Mortal Coil, Cocteau Twins, Nine Inch Nails) en nog maar pas bij hun donkere Duitse label Cold Transmission dat de duistere muziekscene in zijn hart draagt, zitten de heren van Palais Ideal alvast goed.

De donkere mysterieuze opener Interference (intro) gaat elf energieke nummers vooraf, waarvan we The Programme reeds als single te horen kregen en het diepe basritme en de hoge synths je meteen op sleeptouw nemen. Ook Context Collapse is eentje dat we reeds kennen: het killere uptemponummer met de sterk aanwezige elektronische drum, waarbij de videoclip met knappe dansact verscheen.

Love As A Virus vuurt speelse vocals op je af, die in een bitterzoet liefdesspel belanden van de strakke gitaarlijn, aangedreven door een doffe ritmesectie die zich ook laat horen in Louder Than Words. De instrumentale track Die Stadt heeft de sound die we vaak met grootsteden linken: herhalende ritmes die aan openbaar vervoer doen denken, de traagheid van het voortkabbelen van de massa die opgaat in de dagelijkse sleur en de duisternis van eenzaamheid. Een prachtig klankbord dat visuele verbeelding prikkelt.

Catharsis is één van de nummers die een donkerpoppy geluid heeft dat je onmiddellijk de dansvloer op krijgt. Met D-line komt er een erg funky kantje van Palais Ideal naar boven, wat no-nonsens-flair, hier en daar gekruid met een stevige sneer onheil. “50 seconds, in the spotlights. That’s entertainment!’ Zo voelt het wellicht aan!

Een eerder atmosferische song is Everything Will Be OK, gedrenkt in een kosmisch soundbad, waarna A State Of Confusion een crunchy ritme met een lichte industrial-invloed opwerpt, dat evenwel warme opstoten kent. Een sterk nummer met een ietwat afwijkende structuur.

In de zanglijn en het gejaagde ritme van Shot By Both Sides horen we een bepaalde kwaadheid en norsheid die door snerpende, slimme gitaarrifs kracht bij gezet worden. A Fractured Smile laat het album eindigen in een wondermooie instrumentale duisternis van minimale, diepe klanken die op een verontrustende manier en met rituele ritmes je ziel proberen te raken.

Deze Pressure Points heeft ons met zijn gevarieerde nummers zowel de aders dichtgeknepen, bevrijdend laten rillen als de zenuwen bekneld. En dat voelde zalig.

Het album Pressure Points is digitaal, op cd of op vinyl beschikbaar.

De releaseshow vindt plaats op 25 mei op Transmission 1 in Dynamo in Eindhoven (NL); samen met She Past Away, Selofan en Auger. Eén van onze buitenlandse concerttips! Bekijk hier een promo-video voor dit event.

Op 30 mei kan je hen in club B52 in Eernegem aan het werk zien, samen met She Past Away en Dageist. Ook een van onze concerttips!

Website / Facebook