Home ReviewsAlbum Reviews ORVILLE PECK – Pony (Sub Pop).

ORVILLE PECK – Pony (Sub Pop).

by Wout Meganck

Orville Peck is een gemaskerde cowboy die zich de Masked Country Crooner laat noemen. Op 22 maart verschijnt zijn debuut op het legendarische Sub Pop label. Bij de aankondiging en het bekijken van de foto’s dachten we eerst dat het hier ging om een aprilgrap, maar de man bestaat echt en we moeten toegeven dat de muziek eigenlijk ook écht goed is!

Peck heeft een stem die het midden houdt tussen Marc Almond en Roy Orbinson. De muzikale omlijsting vermengt de rock van Chris Isaak met de spooky country van King Dude. De liedjes gaan over thema’s die perfect zouden passen in een road movie van David Lynch: rodeo’s, groezelige bordelen met luidruchtige, rondborstige dames die mannen meetronen naar de afwerkkamers. Heerlijk cruisen met de pick-up doorheen de steenwoestijnen van Nevada.

Sommige liedjes roepen beelden op van mistroostige baancafés met vervallen trein-coupé salons en tafeltjes die brandsporen bevatten van sigarettenpeuken. Tijdens Kansas (Remembers Me Now) voelden we ons als in een donkere kroeg waar eenzame zielen aan de eenarmige bandiet zitten terwijl de jukebox een treurige crooner speel. Op het eind van het liedje lijkt de plaat ook letterlijk vast te lopen.

Dit is countrymuziek waarvan je zin krijgt om in een vliegtuig te springen richting de VS. Om te gaan genieten van de wijdse uitzichten over de canyons, van “pancakes” met veel siroop of van die bars waar een meisje met een pot koffie in de hand komt zeggen welke sausjes je kan krijgen op je salade: “Pick your choice we got blue-cheese , honey mustard, Italian or thousand islands…”