Home ReviewsAlbum Reviews O’GRADY – Démarrage (Belly Button Records).

O’GRADY – Démarrage (Belly Button Records).

by Dries Hermans

Na hun debuut-ep  op Belly Button Records ongeveer twee jaar geleden is er nu het eerste full album van O’Grady. In het genre garagerock, waar deze gasten toch lijken toe te behoren, is het niet simpel om origineel te zijn. Veel bands klinken hetzelfde, originaliteit is soms ver zoek. Op hun debuut wijkt O’Grady af van de typische elementen van garagerock en brengen ze songs met invloeden van psychrock, noiserock, in feite alle genres waar het woord rock in voorkomt.

De plaat begint met Animals, een gevarieerde song van vier minuten. Er zitten veel details in de muziek waardoor het nummer lang interessant blijft. Als tweede nummer is er Alle Dagen Feest, een Nederlandstalige song die ons doet denken aan De Brassers, de Limburgse band uit de jaren ’80 die ons de klassieker En Toen Was Er Niets Meer schonk. Het is gedurfd om in onze eigen taal te zingen als Engelstalige band, en zeker in het begin van je debuutalbum.

Dan volgt The Republic, een punksong van iets meer dan een minuut met als gastzangeres Sam De Clercq. Rechttoe, rechtaan, geen gezever, keihard gaan. Muscular ManFEEEL en BPDM zijn nummers die het live waarschijnlijk beter zullen doen dan op plaat. Toch staan die songs hier op hun plaats, ze vervelen niet en zitten vol verrassingen. Deliver Us begint met een funky melodie die in het refrein volledig omgegooid wordt in knoeiharde rock. Démaragge wordt afgesloten met Third Eye Guy, een headbanger met een smerige gitaarsolo. Nog twee minuten knallen om af te sluiten moeten ze gedacht hebben.

Met Démarrage bewijst O’grady dat zij het genre boeiend en interessant kunnen houden, mits de nodige gekkigheid en knipogen naar andere genres. Alle Dagen Feest is de uitblinker van dit album. Genres overboord gooien en gewoon je goesting doen is de boodschap!