Home ReviewsAlbum Reviews NONSUN – Blood & Spirit (Dunk!records)

NONSUN – Blood & Spirit (Dunk!records)

Net nu de tijden van dood en verderf in Oekraïne maar niet willen ophouden, duwt het uit Lviv afkomstige kwartet Nonsun een ferme kwak doommetal door onze trommelvliezen. Echt genieten van hun release konden de bandleden helaas nog niet gezien de verschrikkelijke situatie in hun land. Nonsun vindt dat muziek ook verder moet blijven klinken tijdens de donkere periodes van het bestaan. Samen met steun van het Gentse Dunk!records laat Blood & Spirit een onverwacht tragische en bijna profetische weergalm horen.

Deze vijf experimentele en avontuurlijke doom tracks werden niet geschreven onder de bombardementen of ratelende tanks van de usurpator. Nonsun put zijn inspiratie uit het verdriet en de veerkracht die tekenend is in de geschiedenis van het Oekraïense volk. Blood & Spirit is een intense en gevarieerde plaat geworden met vijf instrumentale nummers die elk een eigen verhaal hebben. Er duikt echter wel wat hondengegrom op tussen de laag gestemde gitaargolven. De vocale inbreng is noch lyrisch of traditioneel van aard met keelklanken en atmosferische gezangen die de sluimerende doom en sludge fragmenten versterken.

Nonsun blijft echter niet vastkleven in de trage en logge momenten van dood en verdoemenis. Zo verschijnen er ook heel wat postrock- en postmetalonderdelen in de complexe muzikale opbouw van de lange en meeslepende songs. De sonische atmosferen die de bandleden uit hun instrumenten persen behoren tot het donkerste allooi van het genre. We denken hierbij aan bands als Ahab, Earth, Sunn o))), Sulphur Aeon en Om die ook zo een onmetelijke duisternis in hun geluid verpakken. Blood & Spirit is een intense uitgave waar men helemaal niet naast kan en mag kijken.

Ondertussen bereikte ons ook nog eens het tragische nieuws dat Nonsuns ex-gitarist Taras sneuvelde in een strijd tegen de Russische bezetter.

DUNK!Records / FACEBOOK / INSTAGRAM