Terug naar de bron. Dat dacht Noah Vanden Abeele toen hij aan deze plaat begon. Na twee albums gelardeerd met subtiele strijkers en weelderige soundscapes concentreert hij zich hier weer op het instrument waar het allemaal mee begon: de piano. Luister maar naar opener Phoenix en je hoort meteen dat het soms niet meer hoeft te zijn dan dat.

“Zijn piano zingt terwijl engelenstof neerdwarrelt over boomgaarden badend in het licht van het gouden uur,” schreef onze collega daar onlangs over en daar hebben we amper iets aan toe te voegen. Meer dan de sierlijk pirouetterende toetsen heeft Noah niet nodig om op melodieuze wijze zijn verhaal te vertellen.
Diezelfde klasse en kunde etaleert hij in Love, dat ondanks de titel nooit in de klefheid belandt. Eerder zien we twee geliefden die zich overgeven aan een coup de foudre en op stel en sprong hand in hand door frisgroene grasvelden dartelen. Het is stilaan een cliché geworden om dit soort instrumentale pianocomposities te benoemen als filmmuziek waar de luisteraar zelf de film bij mag verzinnen, maar hier past het alleszins.
Niet overal werkt deze minder-is-meer-aanpak. In Leaves zie je inderdaad de herfstbladeren vallen, maar drogen de frisse ideeën al snel op. Ook Little Boy gaat met kinderlijke verwondering op zoektocht in de wereld, maar lijkt niet meteen iets te vinden. Daar missen we dan weer die kenmerkende sfeer, groots en meeslepend, die van Clear Water op Noahs debuutalbum en van Horus op opvolger Horizon instant klassiekers maakte.
Gelukkig krijgen we in het slot nog Spring, opnieuw zo’n nummer vol melancholie en een welgemikte portie drama. En Faith dat klinkt als een pianoversie van een tijdloze rockballade waarvan je maar niet op de titel kan komen, maar gewoon uit de koker van Noah Vanden Abeele komt. En dan sta je weer te kijken van de rijkdom aan emoties die je enkel met witte en zwarte toetsen tevoorschijn kan toveren. Wie dat van nabij wil ontdekken, moet op 26 oktober naar La Tricoterie in Brussel, wanneer Noah de plaat speelt waar hij ze opnam. Of naar een van de andere concerten op zijn agenda.


