De verlossing komt nooit te laat. Nils Frahm laat zijn zwart witte toetsen los en gaat op Music For Animals volledig elektronisch. De drijvende kracht en oprichter van het fantastische en indrukwekkende initiatief Piano Day laat verrassend zijn piano volledig links liggen. Frahm duwde op zijn vorig werken graag elektronische pulsen tussen zijn innemende pianoriedels. De elektronische toestellen kregen het deze keer voor het zeggen. Het meer dan drie uur durende Music For Animals greep ons bij de eerste signalen (we kunnen geen clichés vermijden) stante pede bij de keel.
Music For Animals laat de luisteraar verdwalen in een ambientklanklandschap dat vergezeld wordt door een meditatief tempo van loops. Er ontstaat hierdoor een soort traagheid die uitmondt in een fascinerende klankbelevenis.
Het album bevat een ruim pallet aan details die de kwaliteiten van deze Duitse muzikant en componist nogmaals bevestigt. Frahm slaagt er in om tot het kernelement van zijn muziek door te dringen, namelijk dat de luisteraar zich midden in de klanktexturen gaat bevinden.De ambientgolven slorpen als het ware de waarnemer op in een ruimte van kalmerende en droomachtige sferen.
Music For Animals is een weerspiegeling van de pandemie waarin bijna niets gebeurde en de eenzaamheid meester werd. Frahm vindt dat zulk een ongewone tijd een specifieke soundtrack nodig heeft. Deze release koppelt het verleden, het nu en de toekomst vast in een drie uur durende (en geen seconde vervelende) rustgevende cascade van ambientmuziek waar de heerlijkheid van afdruipt.
Music For Animals is naast de digitale versie ook uitgebracht als een 3 cd- en 4 lp-set.