Home ReviewsAlbum Reviews MOTOR!K – s/t (Wool-E-Tapes).

MOTOR!K – s/t (Wool-E-Tapes).

by Patrick Bruneel

Terug naar de muziek van de beginjaren 1970, dat is waar Motor!k voor kiest. Het trio koos een groepsnaam die rechtstreeks verwijst naar de zogenaamde motorik beat van Klaus Dinger, de drummer van het legendarische Neu! Dat betekent uiteraard dat Motor!k krautrock speelt van het zuiverste kaliber.

Een beetje onverwacht misschien als we kijken uit welke drie muzikanten Motor!k bestaat. Uit Melsele komen ze met zijn allen. Drummer Dries D’Hollander dook voor de gelegenheid diep in de krautrock in een poging om net zo’n metronoom als Dinger te worden. Van gitarist Joeri Dobbeleir (hij bespeelt tevens de synthesizer) kan je al gehoord hebben als The Whereabouts of J. Albert en Suburb Songs (waarin ook D’Hollander speelt) je iets zeggen.

De bekendste naam van het drietal is uiteraard Dirk Ivens, die al een indrukwekkende carrière achter de rug heeft met Dive, Absolute Body Control, Sonar, The Klinik en nog zo wat minder tot de verbeelding sprekende acts. De naam Ivens staat binnen de genres die hij beoefent steevast voor kwaliteit, en dat is hier niet anders. We hebben het over kwaliteit, niet over originaliteit, toch wat betreft Motor!k.

Alles herinnert namelijk aan de begindagen van zowel krautrock als kosmische muziek (je weet wel, Klaus Schulze en zijn kompanen). Straf aan dit debuut, een cassette op honderdvijftig exemplaren die later dit jaar ook op vinyl en cd zou uitkomen op het Duitse Out Of Line, is dat ze geen seconde verveelt. Integendeel, de zes nummers zijn heerlijk om bij weg te dromen. Het hoeft niet altijd vernieuwend en uitdagend te zijn om te kunnen boeien. Dat bewijst Motor!k met deze cassette.

wool-e-tapes.bandcamp.com/album/wet046-motor-k-c37-krautrock