Home ReviewsAlbum Reviews MOTIVE POWER – Null Root (Motive Power).

MOTIVE POWER – Null Root (Motive Power).

Motive Power is niet alleen een nieuw label maar ook een nieuw project van twee underground techno-artiesten die volop hun sporen aan het verdienen zijn. Deze maagdelijke tandem bestaat uit het Britse Killawatt (Matthew Watt) en het Belgische 6SISS (Peter Adriaenssens) en levert hier een staaltje experimentele techno van de bovenste plank af. Watt liet zich al opmerken in de bloeiende en competitieve dubstep scene tijdens zijn universitaire periode in Guildford. De Brit werd al snel bekend voor zijn eigenzinnige cross-over werkethiek in het undergound techno en dubstep genre.

Cover © Motive Power

Adriaenssens houdt zich vooral schuil aan de donkere kant van de technoscene en zoekt met 6SISS gestaag zijn weg. De laatste creatie van Adriaenssens, Prisma, werd op het legendarische R&S label uitgebracht. Null Root is het eerste resultaat van de geestversmeltingen en experimenten van beide heren met een passie voor techno. De kille industriële beats en duistere baslijnen van Adriaenssens worden door Watts in een organische saus geduwd. De vier tracks staan bol van opzwepende en gescheurde drumpatronen die ingekleurd worden met samples en effecten.

De ritmes worden met regelmaat uit hun natuurlijke harmonie gehaald om zich op een donkere, bijna betoverende manier een weg te raspen tussen de trommelvliezen. Op de track New Carbon verlaat men het experimentele pad lichtjes om de beats met psytrance sferen in te kleuren. Van eentonigheid op deze plaat is totaal geen sprake, Adriaenssens  en Watts verkennen met verve de grenzen en zorgden dat hun deeg met voldoende smaakstoffen gekneed werd. Het Venn-diagram Motive Power heeft niet alleen de kracht om de slaafse machines in beweging te brengen maar toont ook hoe modern dansvloermateriaal met een donker randje kan klinken. Watts en Adriaenssens halen met dit debuut onmiddellijk de ploertendoder boven.