Home ReviewsAlbum Reviews MIND RAYS – Course Of Action (PNKSLM).

MIND RAYS – Course Of Action (PNKSLM).

by Bram Langmans

Een kleine twee en half jaar na het verschijnen van het enthousiast onthaalde debuutalbum Nerve Endings is het Gentse punkkwartet Mind Rays terug met een tweede album. Course Of Action werd met de hulp van Pieter-Paul Devos (Raketkanon, Kapitan Korsakov) opgenomen in de Hightime studio van Thomas Valkiers (Double Veterans), en dat in een tijdspanne van vier en een halve dag. Of het aan die tijdsdruk gelegen heeft durven wij niet met enige zekerheid zeggen, maar dat het nieuwe album – met vier songs onder de 2 minuten en slechts één track van de resterende zes die de grens van 3 minuten overschrijdt – hard en snel gaat staat wel als een paal boven water.

Hoewel het nieuwe materiaal duidelijk verder gaat op het muzikale pad dat door de band reeds op Nerve Endings werd uitgezet, stellen wij vanaf de eerste seconden van openingstrack Makeshift Weaponry vast dat er deze keer duidelijk meer focus zit in de algemene sound van de songs. Een beetje alsof er iemand de zoom-knop van een camera heeft ingeduwd en we plots alles in close-up te zien krijgen. En het moet gezegd: dat ziet er goed uit.

Alhoewel Mind Rays in de eerste plaats een exponent blijft van wat wij rammelrock zouden noemen, zit alles deze keer toch wat strakker en is alles muzikaal wat scherper gedefinieerd. Daardoor krijgt ook de kenmerkende energie waarmee bandleden Sis Sevens (zang), Christophe Adriaensens (gitaar), Jean-Michel Lauweres (bass) en Mikel Gaston-Echeverria (drums) hun songs brengen een nog hogere intensiteit, wat van Course Of Action een lichtjes overdonderende en vooral verschroeiende, opzwepende brok muziek maakt die met tien nummers afklokt op net geen 23 minuten en dus ook voor je het goed en wel beseft alweer voorbij is.

Hoewel de tien tracks op Course Of Action in de eerste plaats stuk voor stuk harde, authentieke punkrockers zijn waarin de signatuur van Mind Rays goed te horen is, komen doorheen het album toch genoeg uiteenlopende invloeden en stijlen – een vleugje metal of ska, een flinke dosis garagerock en jaren ’70 punk, een snuifje Refused, een lepel At The Drive-In en ook wat hardcore/speedcore hier en daar – aan bod om het geheel interessant te houden.

Met Course Of Action heeft het Gentse viertal een opwindend en indrukwekkend tweede album gemaakt waarmee de band ongetwijfeld ook live heel wat zalen en festivalweides in de as zal kunnen leggen. Sterk!