Het fijne trio van saxofonist Mattias De Craene en de twee drummers/percussionisten Simon Segers en Lennert Jacobs hebben de opvolger van Dreamhatcher klaar.
Er worden nog steeds mystieke horizonten opgezocht en de term ‘Space Jazz’ die van toepassing was op o.a Sun Ra en Coltrane z’n postume album met Rashied Ali, dekt hier ook netjes de lading, maar is toch te algemeen om de sonore exploraties van dit drietal volledig te kunnen plaatsen.
Minator is alvast wel degelijk een droomvlucht met een ruimtependel, zwevend op atmosferische soundscapes, pulserende percussie en saxpartijen die afwisselend strelend en venijnig je bewustzijn penetreren. Een voodoo ritueel ergens in het Amazonewoud is ons deel in Mineral Place, waarbij een fluit (of is het toch een elektronisch gemanipuleerde sax) de hoofdtoon voert op uiteraard wilde tribale drums. De rust kom dan weer even terug met het intrigerende Signmen, ambient jazz met stoorzendertjes, dus écht easy listening wordt het nooit. Jammer genoeg net de kortste track van de plaat. Hasslebanks is het uitblaasmoment na het ritualistische van Mineral Place, met identieke fluitsounds, maar dus chillere beats.
Dreigender gaat het er bij aanvang aan toe in Rain March, met inderdaad strak robotisch marcherende ritmiek en een sax die van alle kanten tegelijk op je afkomt met Ethiopisch aandoende melodielijnen, tot je halverwege even mag verpozen bij die Afrikanen en ze opeens gaan meppen op iets wat op een balafoon lijkt.
We vragen ons wel af of de track Yscan een collegiale knipoog is naar de Gentse jazz-avonturiers Yskan, die vorig jaar met hun debuutalbum in ons eindejaarslijstje prijkten. Ook muzikaal lijkt er enige verwantschap te bestaan in deze track, die laveert tussen overdonderen en onderkoelen. Helemaal relaxerend wordt het tenslotte in Misses, met een baslijn die ons aan ambient grootmeesters O Yuki Conjugate doet denken.
Persoonlijk zijn we niet over de hele albumlijn volledig mee, maar we doen wel onze spreekwoordelijke hoed af voor de uitgekiende productie, waarin elke sound een mooie plaats in frequentie en stereo spectrum krijgt.