Home ReviewsAlbum Reviews MAVIS STAPLES – We Get By ([PIAS]).

MAVIS STAPLES – We Get By ([PIAS]).

by Patrick Van Hauwaert

Soul en blues icoon, Mavis Staples wordt 80 en dat mag gevierd worden. Zonder twijfel wordt dit een feestje bij haar thuis, maar ook voor de fans want met We Get By, geeft ze nog maar eens een album cadeau aan ieder van ons! En wat voor eentje. Geloof me, Mavis denkt er nog niet aan om op te houden. “I’m the messenger” zegt ze en iedere dag wordt mijn stem luider en mijn boodschap duidelijker. We Get By is haar twaalfde studioalbum, maar het is ook haar eerste album waarop ze volledig samenwerk met muzikant/producer Ben Harper. Vroeger was er al eens een samenwerking tussen beide meesters, maar met We Get Bygaan ze er volledig voor.

Het album komt er niet zomaar alleen om dat mevrouw 80 jaar wordt, maar ook omdat Staples vindt dat het tijd is om een plaat uit te brengen in deze woelige tijden. Er zijn hoog oplopende politieke discussies in de wereld, de polarisatie is aan het oprukken en op sociaal vlak schort er ook wel het één en het ander. Toch overstijgt dit album al het voorgaande en zal het niet beschreven worden als een tijdsdocument of een momentopname. Staples doet beroep op de goede kanten van de mensheid en blijft hoop koesteren dat alles uiteindelijk wel op z’n pootjes terecht komt.

Jeugdige naïviteit kan je haar niet meer aansmeren, in het beste geval kan je zeggen dat het gaat om berusting, maar ook dat gaat niet op want daarvoor is ze te strijdvaardig.  Feit is wel dat We Get By een mooi plaatje geworden is dat me zeker en vast gezelschap gaat houden de komende weken. Mag ik hopen dat dat bij jullie ook zo het geval zal zijn?