Home ReviewsLuminous Fresh LUMINOUS FRESH : SILLATUNE

LUMINOUS FRESH : SILLATUNE

Luminous Fresh staat nog steeds voor Belgische muziekjes om te ontdekken. Deze keer trekken we onze dansschoenen aan – of zoiets – want de muziek van Sillatune wordt overheerst door elektronische beats. Soms pompend, maar vooral weemoedig.

De band ontstond in Berlijn via een samenwerking met Sami Liuski van Bangkok Impact en Putch ’79 en werd daarna verdergezet bij Tuinhuisproducties in Merchtem. Logisch ook, want dat is de speeltuin van producer Joe Cnapelinckx (Anale Fase, Sunday Bell Ringers, Tommigun) die deel uitmaakt van het trio. Naast Joe, noteren we ook Lore Dejonckheere (zie Mauro Pawlowski en duivel-doet-al Pascal Deweze) die zich bekommert om de elektronica en de zang. Ook visuals zijn van belang en daar zorgt Reinout Hiel dan weer voor.

SILLATUNE (c) SILLATUNE
© Sillatune

Daarmee heb je meteen heel de biografie. Belangrijker is de muziek. Inmiddels heeft de band een lp in eigen beheer opgenomen en die – of wat dacht je – volledig te beluisteren is op Spotify! Sillatune goochelt zelf met invloeden als Laima en The Knife en om de artiest meteen maar gelijk te geven hoor je dat wel, want er zit een vrij donker randje aan Sillatune.

Niet alleen door de duistere beats, maar ook door Lores stem waardoor je denkt aan Boy Harsher of Linea Aspera. Dit maar om te zeggen dat de band niet vies is van wat melancholische 80’s-wave. En voor wie een afkeer heeft van beats, kunnen we er alvast aan toevoegen dat de band er track per track in slaagt om voor oorwormen te zorgen. Ook melodie is belangrijk.

Wie de band aan het werk wil zien, heeft eveneens geluk. Op vraag van Democrazy spelen ze op 1 november als de support act van French 79 in het Wintercircus. Maar eerst dus ontdekken op Luminous Dash.