Home ReviewsAlbum Reviews LORANA – Here In Between (Eigen Beheer)

LORANA – Here In Between (Eigen Beheer)

Na drie sublieme singles krijgen we eindelijk de ep van Lorana in de bus. Nadat ze vorige zomer afstudeerde met een master diploma songwriting, spendeert ze nu het grootste deel van haar tijd aan muziek. Ze haalt inspiratie bij Lorde, Bon Iver en Maggie Rogers maar gaat vooral haar eigen weg die ze omschrijft als minimal pop. Ze streeft naar een pure en minimalistische aanpak, dat kan je ook terugzien in de cover art die ze samen maakt met haar partner Arthur Coppens.

(c) Lorana

Op deze ep verwerkt Lorana haar zoektocht naar balans tussen verschillende dualiteiten. Tussen haar oude en nieuwe thuis, emotionele hoogtes en laagtes, volwassen worden en de kindertijd achterlaten en haar liefde voor muziek en voor de mensen rondom haar. Om dit te verwerken in haar muziek gebruikte ze heel wat samples uit haar dagelijks leven. Die laten de luisteraar toe dichter bij haar wereld te komen.

Deze tweede zelf geproducete ep opent met het titelnummer, dat gaat over haar overgangsfase van kind naar volwassene en hoe haar omgeving en zijzelf daarmee omgaan. De vrolijk zomerse song klinkt aanstekelijk en werkt op de dansbenen. Met subtiele geluidjes maakt Lorana Leclère een groots nummer. Het is logisch dat deze song de volgende single wordt want het is een toppertje, of zeg maar gerust een topper. Moonwater was de vorige single en barst van de fijne breaks waarin de Limburgse ook te horen is op haar dwarsfluit, het eerste instrument dat ze ooit bespeelde.

Am I? klinkt meer ingetogen dan de twee voorgaande nummers. Hier zingt ze over haar liefde voor muziek, de reden waarom ze een klein Vlaams dorp inruilde voor een wereldstad. Je hoort de dualiteit in de singer-songwriter. Knap dat ze dit zo mooi verwerkt in dit nummer.

3 Words schreef Leclère voor haar ouders. In deze emotionele song schrijft ze haar angst neer om hun en anderen die dicht bij haar staan te verliezen. Op die manier kon ze die angst voor een stukje loslaten. Ze nam dit nummer gepast op in de woonkamer van haar ouderlijk huis, samen met haar goede vriend en gitarist Lucas Steenvoorden. Een pakkend nummer dat voor het nodige kippenvel zorgt.

Afsluiter Countless First Times gaat over de connectie met haar geboortedorp Alken. Na de verhuis naar de grote stad zag ze haar dorp in een ander licht. Telkens wanneer ze terug in dit dorp komt, wordt ze overweldigd door een gevoel van nostalgie. Die gevoelens voel je ook echt in het nummer. Muzikaal wordt het mooi opgebouwd door Lorana’s mooie stem en pianoklanken, het heeft iets van Prince. Wat later vallen dan de drums in die de sfeer van deze song nummer een totaal andere wending geven.

Het wordt wachten om Lorana op het podium te zien waar ze deze indrukwekkende songs live kan brengen. Met deze ep bewijst ze welk een knappe composities ze kan schrijven, pakkend en innemend. Alle vijf de nummers zouden singles kunnen zijn. Het zal niet lang duren voor Lorana doorbreekt!