Home ReviewsAlbum Reviews LILI GRACE – Silhouette (Eigen Beheer)

LILI GRACE – Silhouette (Eigen Beheer)

De zussen Nelle en Dienne Bogaerts maakten met muziekproject Lili Grace veel indruk tijdens Humo’s Rock Rally 2012. Pas in 2015 brachten ze hun naamloze debuutep uit. Ondertussen maakte het tweetal muziek voor diverse theater- en filmproducties. Ze waren al te zien in het voorprogramma van CocoRosie, Nils Frahm en Trentemøller en nu verschijnt hun debuutalbum.

(c) Lili Grace

De zussen zijn al van in de zomer van 2017 bezig aan dit album. Nelle en Dienne trokken in een mobilhome door de Ardennen en besluiten om daar de meest dissonante gebeurtenis in hun leven, het verkeersongeval van hun broer, om te zetten in muziek. Externe invloeden worden geweerd, en een select aantal vrienden worden ingeschakeld om hun concept in eigen beheer vorm te geven (waaronder Orson Wouter van Transistorcake die de productie voor zijn rekening nam).

Na twee jaar schrijven is in oktober 2019 het album Silhouette klaar, een plaat die al heel lang op de zusjes Bogaerts zat te wachten. In negen nummers vertellen ze het verhaal van hoe twee kinderen een abrupte wending in hun leven een plaats proberen te geven in hun fantasiewereld. Hun herinneringen vloeien over in melodieën, hun gesprekken vertalen zich in songteksten.

Het resultaat is een intens geheel vol mooie tweestemmige songs waarin we worden meegenomen doorheen het verwerkingsproces van de zussen. Met indrukwekkende soundscapes, meeslepende percussie en een cello en hobo die door de mixer worden gehaald, leveren ze een donker album af waar we erg van onder de indruk zijn. We waren al van onze sokken geblazen door hun optreden als voorprogramma van Gilman vorige maand maar met dit album hebben ze nog meer onze ogen geopend.

Het is heel bijzonder dat dit trauma uit de kinderjaren van de zussen zoveel mooie muziek oplevert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze emotionele songs ons ontroeren. Ook al zijn het zeker niet allemaal rustige, droevige nummers toch raken ze allemaal. Lili Grace levert met Silhouette één van de mooiste albums van 2020 af en we hopen dat de zussen Bogaerts met deze sublieme plaat hun verdriet een plaats hebben kunnen geven.

WEBSITE