Home ReviewsAlbum Reviews LIL ALIA – Liefdesbrief

LIL ALIA – Liefdesbrief

by Didier Becu

Als je muziek zo origineel is dat ze toch in geen enkel hokje past, dan vind je gewoon zelf een term uit toch? Lil Alia deed het en ook al hebben we geen flauw idee waar ze de term ‘fluffy trap’ vandaan heeft, is het duidelijk dat de Antwerpse kiest voor alle mogelijke vormen van hiphop, trap, pop en zelfs disco. Ze doet dat vooral met veel gevoel voor humor en zelfrelativering. Dat laatste is overigens altijd een niet te onderschatten bonus.

Na onder meer in het voorprogramma te hebben gestaan van kanonnen als Brihang, Lander en Adriaan, Bluai, Bombataz en puntjudith is Linde Notenbaert – zo heet ze in het echt, maar geen enkele hiphopper die dat als artiestennaam wil – er met nieuw werk. Een hele ep zelfs.

LIL ALIA © Emiel Viellefont
LIL ALIA © Emiel Viellefont

Linde werkt net zoals op haar vorige ep Fristi In De Moshpit – over fantastische titels gesproken! – op een zeer gevarieerde manier. Dat voelt op het eerste gehoor wel een beetje onsamenhangend aan, maar alles went en het gaat tenminste niet vervelen en ook dat is alweer een niet te onderschatten bonus.

Boeiend dus en aan het werk is een artieste die met iedere song anders uit de hoek komt. De titeltrack, die ze voor het laatst hield, is de meest sombere want ook al gaat ze lachend door het leven, schuwt ze het onvermijdbare mistroostige aspect van het leven niet.

Na iedere track hoor je een interlude die bestaat uit dialogen van kinderen wat de ep een zekere speelsheid geeft en perfect bij de liedjes aansluit. Atypisch is een term die je niet bij Lil Alia kunt gebruiken omdat ze niets typisch doet. Toch is Als Ik Zin Heb, dat samen met WASTE werd opgenomen, de vreemde eend in de bijt. Hiphoppunk die doet denken aan zowel Beastie Boys als het rebelse van Maria Iskariot en Kaat Van Stralen. Gebalde hiphop die ideaal is als je zin hebt (ha!) om tegen de wereld en de te opdringerige maatschappij te schreeuwen.

Het staat in sterk contrast met het grappige Boris & Lisa dat Linde opnam met B!NO, terwijl Ladies – waarop ze de vocale hulp kreeg van de Brusselse Ysmé – wel iets heeft met disco en een zekere “Jenny from the block”.

Niets dan positiefs dus, luister gratis en voor niets – zoals helaas tegenwoordig alle muziek – op Spotify.

FacebookInstagramVI.BE

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More