Onze collega’s bij Dansende beren schreven over Askr (2019), het debuutalbum van Kreis: “Te situeren tussen zachtaardig jazzgefriemel, meesterlijk gedoseerde improvisatie en prachtig intimistische breekbaarheid aangelengd met een fraaie dosis poëzie.” Alleen,… dat was in 2019. Sindsdien is Kreis blijven voortbouwen aan hun muziek en hun onderlinge muzikale interactie. Dit zorgt enerzijds voor een nieuw repertoire dat niet alleen verrassend fris klinkt maar dat ook een stijgende curve toont ten opzichte van hun debuutalbum. Je mag ervan uit gaan dat ze niet alleen niet zijn blijven stilzitten maar dat er ook op compositorisch en muzikaal vlak meer plaats is ontstaan voor ieders stem. Anderzijds kan je horen dat deze band ontzettend mooi op mekaar is ingespeeld en dat het verder timmeren aan de weg absoluut vruchten heeft afgeworpen.
Luisteraars die Kreis nog niet kenden van Askr of een live performance hebben gezien, kunnen zich beter niet verwachten aan virtuoze vingervlugheid of snelle tempi. De muziek moet het meer hebben van subtiele schakeringen. Er is geen éénduidigheid over wie het voortouw neemt of zou moeten nemen.
De muziek stroomt heel gemoedelijk als een meanderende rivier die geen haast heeft. Het is heerlijk meevaren op muziek die je meeneemt op een tijdloze reis doorheen een kleurrijk spectrum aan variërende texturen die eerder aanvoelen als songs dan als louter improvisatie stukken. Dit wil niet zeggen dat de muzikanten zomaar wat doen en vervolgens zien waar ze uitkomen of zichzelf restricties opleggen. Het is duidelijk dat er op bepaalde kernmomenten weloverwogen keuzes gemaakt worden. Toch gebeurt dit op zo’n genuanceerde, weloverwogen manier, dat je telkens nieuwe verrassende elementen te horen krijgt. Meer dan eens laten ze horen dat ze met het kleinste motief een grootse beweging en indruk kunnen nalaten. Het is daarin dat je kan herkennen dat het samenspel onderling ontzettend scherp en vertrouwelijk is met een liefde voor het vak.
De melodieën kruipen gemakkelijk onder je huid. Embla is dan ook geen album van extremen. De muziek wilt de luisteraar niet choqueren met uiteenlopende texturen die gepaard gaan met complexe harmonieën en/of uiteenlopende ritmes. Ze moet het hebben van het kleine gebaar en sluit nauw aan bij het emotioneel en melancholisch uitgangspunt van de luisteraar. Ze klinkt op bepaalde momenten melancholisch, klassiek, vrij, improvisatorisch, kleurrijk, ruim maar het meest van al heel warm. Maar het is aan jou om hier zelf een invulling aan te geven uiteraard. Een ding is zeker, de muziek van Kreis heeft een ontzettend grote zeggingskracht en weet de luisteraar te onttrekken aan zijn eigen perceptie en naar de talrijke dimensies van Embla. De titel Embla verwijst net als bij Askr trouwens naar de Noorse mythologie. Askr staat voor de Wereldboom en de eerste man op aarde, Embla voor de eerste vrouw.
Het tweede studio-album van Kreis verschijnt op 14 september 2020 (op cd en vinyl) bij het Gentse bwaa. records waarop recent ook nieuw werk van Kabas (Eugénie), Suura (Luwte) en Sumi verscheen. Embla is een verdere ontwikkeling van de sound van de band, waarbij de specifieke klank textuur verder wordt uitgepuurd. Het album telt twaalf nummers, maar na afloop vraagt het resoluut om meer Kreis.
Kreis vertrekt binnenkort op een Jazzlab release tour in een double bill met Thunderblender. Wees er snel bij om te reserveren:
26/09 – CC De Meent, Alsemberg
29/09 – Handelsbeurs, Gent
07/10 – Muziekcentrum Track, Kortrijk
09/10 – GC De Muze van Meise, Meise
15/10 – De Casino, Sint-Niklaas
16/10 – Rataplan, Borgerhout
18/10 – Kaap/Vrijstraat O., Oostende
28/10 – NONA, Mechelen
01/4/2021 – CC De Ververij, Ronse