Home ReviewsAlbum Reviews KORINTHIANS, Chaos Control (Eigen Beheer)

KORINTHIANS, Chaos Control (Eigen Beheer)

by Wouter De Sutter

Met het eindejaar al tamelijk goed in zicht, lost de Gentse synthwave formatie Korinthians nog gauw een full album.  Bad timing of toeval? Wat er ook van zij, zo omzeil je in elk geval de onvermijdelijke eindejaarslijstjes. Die zijn natuurlijk al lang ingevuld door het gros van de dames en heren in dienst van de gespecialiseerde pers.

Chaos Control is, voor zover we goed geteld hebben, de derde release van de band die haar plaatdebuut maakte een drietal jaar geleden met de ep Olympus. Een debuut waar we eerlijk gezegd niet zó wild van waren. Net iets te zweverig. De nieuwe plaat is een compleet ander verhaal en betekent een forse stap vooruit. In meer dan één opzicht. De vierkoppige band is meer songgericht en laat een krachtiger, meer afgemeten en vooral melodieuzer geluid horen dan voorheen.

Opener Aura H671 is Depeche Mode op speed en fungeert als een nerveus trillende springplank naar het wervelende Beat dat zowat het vlaggenschip is van deze release. Een release die over de gehele lijn sterk geïnspireerd is door de sound van eighties en de bands die ervoor verantwoordelijk tekenden. Zoals het catchy A Way With Words dat de gewrongen elektro van de geniale gek Frank Tovey en de hoogdagen van Fad Gadget in herinnering brengt.

Net voor de uitsmijter van deze plaat waagt de band zich aan een eigen, synth-gedreven versie van de Joy Division – klassieker A Means To An End. Lang niet slecht gedaan met die ‘geëlektrificeerde’ baslijn. Het zet het verbluffende origineel met het nodige respect in een ander perspectief. We hebben in ieder geval al bewerkingen gehoord die minder goed uitpakten.

Maar zo’n monument met succes afstoffen zet het eigen werk onbedoeld wat in de schaduw. Zoals de titeltrack van waarmee dit geslaagde album afgesloten wordt na een slordige drie kwartier aan strakke beats en donkere gitaargolven.

Chaos Control is te ontdekken & aan te schaffen via Bandcamp (download 7€ en CD 12€). Korinthians stelt de nieuwste worp voor aan het Gentse publiek tijdens de releaseparty op zaterdag 14 december in Muziekcafé De Kleine Kunst (Ferdinand Lousbergskaai).
Showtime: 21u. Damage: none. CU?