Home ReviewsAlbum Reviews KONG – Traders Of Truth

KONG – Traders Of Truth

by Serge Timmers

“Ja hoor, dat is KONG.”

Het voelt toch altijd zo geruststellend als een album vanaf de eerste seconde klinkt zoals verwacht. Dat is waarschijnlijk ook een van de sterke punten van het Nederlandse Kong. Zonder in herhaling te vallen, werkt deze band al sinds 1988 aan hun uniek en typerend geluid. Of het ligt aan de sound van de gitaren, aan de uitgebreide maar meeslepende composities of aan het gebruik van samples en elektronica is niet altijd even duidelijk maar elke Kong-plaat klinkt als een Kong-plaat en dat komt heerlijk vertrouwd over.

Traders Of Truth is alweer het negende studio-album van dit viertal. Omwille van inmiddels welbekende redenen is de muziek grotendeels opgenomen in de kelder en op de zolder van de afzonderlijke leden van de band, en in een klooster. Daarmee volgden ze dus het voorbeeld van zovele bands tijdens de Covid-19 crisis. Toch komt deze plaat heel coherent en conceptueel over, maar dat valt wel te verwachten van een groep doorwinterde muzikanten. Voor de volledigheid vermelden we nog even dat Dag Erik Nygaard de plaat gemasterd heeft in zijn Bergen Lydstudio in Noorwegen.

Opener Radiance is een lekker ouderwets Kong-nummer. Het is heavy en intens maar ook dansbaar en weelderig. De riffs zijn onmiddellijk herkenbaar en de sfeer zit meteen goed. Je zou kunnen zeggen dat er invloeden uit stoner metal, doom, industrial en hard rock te horen zijn maar dat is eigenlijk al jaren zo en dat is al jaren de heerlijke cocktail die Kong serveert. De elektronica en de samples maken het nummer af. Hit That Red volgt gedwee het voorbeeld van zijn voorganger en kan gezien worden als een eerste echte hoogtepunt op deze plaat. Ergens moeten we hier aan Ministry denken, vermoedelijk door de samples.

En zo kabbelt dit album heerlijk door. Fringing en Rök werken op de dans- en nekspieren zoals dat ook al op het album Freakçontrol te horen kregen. Mirrorizon en Glasslands geven ons enkele aangename rustpuntjes. Hier maakt Kong duidelijk dat ze ook in de hedendaagse postrockscène hun mannetje kunnen staan. Dat geldt overigens voor het hele album en voor de hele geschiedenis van deze band. Net zoals hun oude werk kunnen ook nummers als Ripper of Chaos As Law fans van bands als Godflesh, God Is An Astronaut en Go March bekoren, om maar met enkele namen in het rond te smijten. Ook Flat Earth Sobriety, zowat het enige nummer met vocalen, zou niet misstaan op een podium op Dunk! Festival (hint).

Eén ding is overduidelijk. Op vijfendertig jaar tijd is Kong geen enkele gram energie en enthousiasme verloren. Dit viertal is altijd een beetje een buitenstaander geweest. Ze hebben nooit het echt grote publiek kunnen bereiken en dat is eigenlijk jammer. Bij elke nieuwe plaat, die telkens weer diezelfde kwaliteit blijft uitstralen, is er die hoop om eindelijk groots door te breken maar dat blijkt niet echt te lukken. Toch laten de heren zich niet tegenhouden en blijven ze koppig aan hun eigen, unieke geluid werken. Traders Of Truth is daar een mooi statement voor, een op-en-top Kongplaat die elke liefhebber van deze eigenwijze band zal bekoren.

Bandcamp / Facebook