Home ReviewsAlbum Reviews KOLDVOID – Wilderness Retreat (Sun & Moon Records)

KOLDVOID – Wilderness Retreat (Sun & Moon Records)

Bijna alle mogelijke elektronische muziekstijlen op één album gepresenteerd krijgen? Ja dat kan. Koldvoid trakteert hier met Wilderness Retreat op een gestructureerd ondergronds doolhof van klanklandschappen. De uit Transsylvanië (Roemenië) afkomstige Robert Sun produceert al een vijftiental jaar een mix van dungeon synth en dark ambient die via splitreleases, singles en één volwaardig album (Roadside Ghosts) zich een weg baande naar de elektronische underground scene.

De luisterrit die we op Wilderness Retreat krijgen is er eentje met heel wat stijlbochten en hobbels. Koldvoid bekleedt zijn duister getinte geluidscollages met een potpourri van sonische ingrediënten. We komen terecht een cascade van dark ambient, dramatisch geladen elektronica, filmische fragmenten, dystopische sferen, Berlijnse School invloeden en mysterieuze ambientsoundscapes. De muziek is sterk beïnvloed door de raadselachtige artistieke releases op het legendarische Zweedse Cold Meat Industry label.

De muziek van Koldvoid bevat ook spannende en intense momenten waarbij de verbeeldingskracht verleid wordt naar spookachtige oorden. Het nummer Midnight sky gaf ons echt het gevoel in een surrealistische film van John Carpenter of David Lynch beland te zijn. Het album (dat ook op cd verkrijgbaar is) is een fantastische soundtrack die tijdens nachtelijke autoritten door verlaten natuurlandschappen nog meer tot zijn recht kan komen. Wilderness Retreat is fascinerend stukje elektronische muziek met een ruime diversiteit aan enigmatische sferen waar ook nog eens een snuifje melancholie in verwerkt zit.

Koldvoid: Facebook / Bandcamp

Sun & Moon Records: Website / Facebook / Bandcamp