Home ReviewsAlbum Reviews KOALA DISCO – Ego Death Planet

KOALA DISCO – Ego Death Planet

Tijdens de tweede lockdown bracht Niels Tuijaerts onder de naam Koala Disco de ep Koalala Discoco uit, met de hulp van zangeres Silke Ravesloot, gitarist Hendrik Vanden Berk, bassist Glenn Maes en drummer Bart Hens. Tuijaerts schreef Koala Disco in voor Sound Track en maakte met zijn muzikale vrienden een mondelinge afspraak voor als ze zouden geselecteerd worden. Het vijftal belandde in de Limburgse finale en kreeg de prijs van het publiek en zo werd Koala Disco dan toch een band. De muziek die ze maken noemen ze een continuüm tussen pupilverwijdende neo-psych en zweverige dreampop.

© Koala Disco

Op deze nieuwe ep van Koala Disco staan slechts vier nummers, allemaal van hoge kwaliteit. We horen ook een intenser groepsgeluid dan op de eerste ep. Dat valt al op bij opener Cosmic Mushroom Cloud waarin het vijftal gedreven uit de hoek komt met knap gitaarwerk en waarin de boel wordt opgefleurd met psychedelische soundscapes. De song bevat veel tempowissels en breaks waardoor er heel wat gebeurt in de drie minuten durende top track. Met How To Have Sex In Space pakken ze uit met een dromerige popsong die een stuk ingetogener klinkt dan het voorgaande nummer. De groovy bas en de spacey gitaarsolo zorgen dat dat het nummer een heel kleurrijk geheel wordt.

Na de eerste twee psychedelische songs komt het vijftal met de voeten op de grond om de catchy popsong Stones neer te zetten. Hier brengt deze unieke band een heel knap klankpalet waar we serieus van onder de indruk zijn en daar maken ze dan nog een geweldige song mee. Het knappe titelnummer sluit deze fijne ep op zeer aangename manier af. Deze song bouwt mooi op tot een mooi geheel waar je moeilijk kan op blijven stilzitten.

Verwacht van Koala Disco geen typische composities maar wel avontuurlijke songs die niet wegzakken in een overdosis psychedelica. Deze Ego Death Planet is alvast een serieuze stap vooruit.

Op 19 februari staat Koala Disco op Humo’s Rock Rally pre-selectie in Hamont-Achel en 22 februari heeft het Leuvense Inuit de band uitgenodigd samen met Bat Eyes in Florida Food Bar.