Home ReviewsAlbum Reviews KLUDDE – In de Kwelm (Consouling Sounds).

KLUDDE – In de Kwelm (Consouling Sounds).

by Wout Meganck

De rat race… we kennen het fenomeen allemaal: we leven in een “moeten”-maatschappij. We zijn er te vaak van overtuigd om mee te moeten in de carrousel van alsmaar meer, harder werken, een mooiere wagen, een knapper lief, meer centjes op de bankrekening… We vergeten soms dat we ook kunnen kiezen om het leven even op halt te zetten en om te onthaasten of innerlijke rust te zoeken. Dan stelt zich de vraag echter: onthaasten, hoe doe je dat in godsnaam? Velen zullen direct denken aan een stilteoord, het ruisen van de wind, een arendsnest temidden van besneeuwde bergen of een safari doorheen weidse Afrikaanse savannes.

Maar wij hebben een ander antwoord gevonden en we willen het met veel plezier delen. Niet stilte maar een oorverdovend klanktapijt in de vorm van een plaat van Kludde. Deze Belgische undergroundband heeft een nieuwe plaat en die heet In de Kwelm.

Vanaf 25 mei kan je die vinden in The Consouling Store. Kludde maakt keiharde muziek die zonder compromissen doorramt. Je krijgt geen seconde de tijd om te piekeren over wat je nu precies hoort. In een-twee-drie ben je al je zorgen vergeten.

Vanaf de eerste gitaartonen van Schabouwelijke Praktijken Deel I wisten we dat dit geen vrolijke muziekontdekking zou worden. Scheurende, brommende gitaren en een grommende grafstem. Jawel, als dit black metal is dan blijkt het helemaal ons ding. We worden hier helemaal zen van want de muziek is zo intens en overweldigend dat je alle tegenstand moet loslaten en ze als een pletwals over jezelf moet laten gaan.

De drums rammen aan een snelheid die we niet voor mogelijk achten, we zijn dan ook meer dan benieuwd om de biceps van deze drummer te zien. Maar we dwalen af…. Ook de gitaren tonen ons alle hoeken van de kamer. Als elke variatie in dit gitaarspel staat voor een andere schabouwelijke praktijk dan leven we écht in een verdorven wereld. Dit is maar een track van het album. Er zijn er in totaal acht: Kasteel Van Verdoemenis, Bloedkoesj, Poesjkapelle… Zeg nu zelf, de titels spreken voor zich! Black, white of zelfs tricolore metal, het maakt allemaal geen moer uit. Eén ding is zeker: deze plaat laat een verpletterende indruk na. Nog een maandje en je kan er ook van genieten. Tot dan moet je het doen met dit schrijfsel en een teaser.