Home ReviewsAlbum Reviews KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD – K.G (Flightless Records)

KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD – K.G (Flightless Records)

Sinds 2010 maakt het Australische King Gizzard & the Lizard Wizard een bijzondere mix van psychedelische rock, garagerock, acid rock en progressieve rock. Dit jaar zette de band diverse liveopnames op Bandcamp. De opbrengst daarvan werd volledig geschonken aan Animals Australia, Wildlife Victoria en Wires Wildlife Rescue met als doel de natuur te helpen herstellen van de enorme bosbranden in hun thuisland. Ook werkten Stu Mackenzie, Joey Walke en Michael Cavangh aan een nieuwe soundtrack voor de horrorklassieker Suspirria.

(c) King Gizzard & The Lizard Wizard

Daarbovenop bracht het zestal ook nog de zesde langspeler van King Gizzard & The Lizard Wizard uit én een livealbum dat opgenomen werd in San Francisco in 2016. Als je het livealbum via steaming koopt, krijg je de concertfilm er bovenop.

De singles Honey, Some Of Us, Straws In The Wind en Automation, die werden uitgebracht om ons zin te doen krijgen in K.G., deden al vermoeden dat de band niet echt uit hun comfortzone zou treden in dit album. Op zich is dat niet slecht en heeft King Gizard & The Lizard Wizard geen verschrikkelijk album afgeleverd. Het begint er echter een beetje op te lijken dat ze zichzelf beginnen herhalen en zo krijgen we geen verrassingen op deze nieuwe plaat.

King Gizzard & The Lizard Wizard neemt ons opnieuw mee op een psychedelische trip en zoals bij de vorige trips is dat altijd een dol avontuur. Ondertussen weten we al wel welke wegen de band bewandelt, dus eigenlijk spelen ze een beetje op safe. Na al die jaren mogen de Aussies toch eens een meer avontuurlijk pad bewandelen. Maar opnieuw: K.G. is zeker geen slechte plaat, alleen is het een herhalingsoefening van de vorige platen en zeker een must voor de fans.

Momenteel is het album enkel digitaal te verkrijgen via Bandcamp. Vanaf 4 december is het ook op cd te verkrijgen en vanaf 11 december op vinyl.

BANDCAMP