Home ReviewsAlbum Reviews KEZDOWN – Erosion

KEZDOWN – Erosion

by Yves Van der Straete

Killing Joke, Chameleons, Ultravox , Sparks… toppers allemaal. Meer dan veertig jaar volgen we ze al, en we weten waarom. Groepen die hun stempel gezet hebben op de muziekgeschiedenis.

Groepen ook die andere muzikanten inspireren om nummers te schrijven en platen uit te brengen. Bands die er ook staan op het podium. Killing Joke is op het podium zelfs beter dan op plaat. Iets wat je van weinig bands kan zeggen. In ons land dat klein van oppervlakte maar groot qua muzikale talenten is, hebben we ook groepen met een toffe klank en sound die er mag zijn. Niet altijd de meest gedraaide of bekende. Denk maar aan Der Klinke, Ground Nero, The Mars Model, A Slice of Life en Struggler om er maar vijf op te noemen, de lijst is lang. Te lang om hier neer te pennen.

Kezdown ligt hier op onze tafel en we kunnen ze moeilijk in een vakje stoppen. Gitaar, bas, elektronica, drum, gemixt tot een perfect geheel. We herkennen een sound tussen de bands die we hierboven opnoemden maar ook Numan, Doors, Metallica, Sisters of Mercy en zoveel meer. Klassieke new wave met een moderne saus. Rock van de bovenste plank met een keyboard als begeleiding. ‘Dark Synthpop’ in hun eigen woorden. We kunnen het zelf niet beter omschrijven.

Kezdown mag je als bandnaam misschien niets zeggen, maar dit trio bestaat uit doorwinterde muzikanten. Ze speelden al in het voorprogramma van Chameleons, Trisomie 21 en Bollock Brothers. Didier Czepczyk is al jaren lid van Breath of Life en nu boegbeeld van Kezdown. Een parcours dat je kan horen in de kwaliteit van een nummer op deze schijf met de titel Erosion. Een heel mature sound, volle klanksferen, stevige riffs, ferme beats, rollende baslijnen. Kortom alles wat een plaat ver boven het gemiddelde kan stuwen. De mastering is van de hand van Len Lemiere van Implant en hier en daar hoor je dat ook. Gewoon een topplaat dus.

Erosion, Slow But Deadly  en Legacy zijn nummers die je constant op replay wil zetten. Rules are made for fools.

“Get ready for fake emotions”, zingen ze. Wij zeggen: “Please keep your eyes wide open for Kezdown”! Zowel op plaat als op het podium trouwens.

Dark Synthpop dus, maar wel van de bovenste plank.