Home ReviewsAlbum Reviews HAVAN – Words For Who

HAVAN – Words For Who

De Brusselse multi-instrumentalist Hanne Vanhyfte-Dollery producete als tiener haar eerste cd om met de opbrengst een “gap-jaar” te financieren in Zuid-Afrika. Ruim vier jaar na haar middelbare studies keerde ze uit het buitenland terug en begon ze aan de opleiding Muziekproductie aan het Conservatorium in Gent, waar haar liedjes de aandacht trokken van Jan Hautekiet en Gert Bettens. Nu is ze, met haar project HAVAN, klaar voor een volgende stap in de muziekwereld waarin Hanne vanuit een eclectische visie een geluid vertolkt van deze tijd. Ze wil dat haar liedjes de mens weerspiegelen in al zijn aspecten: divers, complex en fragiel. Dat doet ze door uiteenlopende genres en soundscapes te combineren.

© HAVAN

Aan het debuutplaat Words For Who heeft HAVAN zes maanden hard en creatief gewerkt. Ze kreeg hiervoor ondersteuning van gitaristen Simon Raman en Matt Swanton, bassist Ruben Van Hijfte en drummers Thijmen Molema en Natan Goessens. De mix en productie deed Hanne samen met Willem Theersen. Het resultaat zijn elf straffe composities waar het talent van HAVAN van afdruipt.

Hanne heeft een geweldige stem waar we af en toe wat van Alanis Morissette en Joni Mitchell in herkennen. Ook haar songs liggen wat in de lijn van deze Canadese singer-songwriters, even helder en met evenveel variatie. Het enige nummer wat een iets andere vibe heeft is het duet Sing dat ze heeft opgenomen met RAMAN. en waarin we een bluesy country sfeertje krijgen. Het is knap hoe de twee stemmen elkaar mooi aanvullen.

In elk nummer werd veel aandacht besteed aan de brede arrangementen waarin we af en toe een subtiele jazzy toets horen. Maar ook in haar meest uitgepuurde vorm maakt HAVAN indruk. De akoestische improvisatie Break The Isolation is intens mooi en laat horen dat Hanne ook zonder veel toeters en bellen diep kan raken.

Words For Who is een heel straf debuutalbum waar we erg van onder de indruk zijn. We hopen nog veel van HAVAN te horen in de toekomst.

Facebook Instagram