Home ReviewsAlbum Reviews JULIEN FIRMIN – Hand Out The Samples

JULIEN FIRMIN – Hand Out The Samples

De Gentse muzikant Michael De Busscher debuteerde in 2018 als Julien Firmin met een sterk solodebuut, dat een mengeling bevat van blues en alt pop. Hij trekt zich dan ook niks aan van hypes en maakt pakkende, authentieke songs waar hij elk gevoel in kwijt kan. In 2019 belandde De Busscher in de finale van de Sound Track muziekwedstrijd waar hij veel indruk maakte met zijn band, bestaande uit Mattias Geernaert (SUWI, Kosmo Sound), Tom Leyman (Ramkot) en Gerjan Wynyck. Met datzelfde team installeerde hij zich in een villa in Melle samen met Jan Myny (Reena Riot), die de productie voor zijn rekening nam, voor deze tweede langspeler.

© Julien Firmin

Aangezien het debuutalbum solo werd ingespeeld en deze plaat met een volledige band, is er een groot verschil tussen beide albums. Het muzikale verhaal van Michael kent op deze manier geen limieten meer en daarom hoor je op deze plaat dan ook een grenzeloze vrijheid. Op de één of andere manier klinkt de plaat nog steeds heel intiem maar de bredere arrangementen maken alles nog intenser dan op het debuut.

Hand Out The Samples begint met het mooie Hangin On waarin we een mix horen van Grant Lee Buffalo en Radiohead. Terwijl het dreigende Wait iets bluesy heeft dat we ook terugvinden bij Sparklehorse en The Doors. I Want You Dead begint vrij ingetogen maar als de andere instrumenten invallen gebeurt er iets magisch. Wat een intense song!

Op Bird gaat De Busscher terug solo en ook daar raakt deze singer-songwriter ons opnieuw. Op Hold My Love wordt er terug wat geflirt met bluesinvloeden en horen we een pakkende song die over de grenzen van de muziekgenres gaat. We kunnen hier Julien Firmin evengoed vergelijken met Jeff Buckley. Tijdens Samples flirten De Busscher en zijn band met elektronica en ook dit nummer komt sterk binnen. We waren al zo onder de indruk van deze plaat en dan krijgen we het laatste nummer Blue Sky waarmee Julien Firmin ons volledig inpakt.

Wat een plaat is deze Hand Out The Samples! We kunnen hier gerust nog wat superlatieven gebruiken maar we willen enkel nog kwijt dat Julien Firmin een meesterwerk heeft gemaakt.

FACEBOOK