Home ReviewsAlbum Reviews JUJU – Apocalypse Is God’s Spoiler (Sister9/Fuzz Club)

JUJU – Apocalypse Is God’s Spoiler (Sister9/Fuzz Club)

by Bootsie Butsenzeller

Siciliaan Gioele Valenti is bij velen geen onbekende meer in undergroundkringen. Zo werkte hij reeds samen met o.a Jonathan Donahue van Mercury Rev, Amaury Cambuzat van Faust en leden van GOAT. Ook met z’n eigen project JuJu is hij niet aan z’n proefstuk toe. Sinds 2010 komt hij geregeld op de proppen met singles, ep’s en albums. Het fantastisch getitelde Apocalypse Is God’s Spoiler is het vijfde full album.

(c) JuJu

Het was steeds een heerlijke grenzeloos eclectisch potje, waar moeilijk een etiket op te kleven viel. Maar bij elk album groeide logischerwijs het vakmanschap van Valenti en z’n twee kompanen Vincenzo Schillaci en Andrea Chentrens. Dus dat nieuwe album is veelbelovend.

Opener Dead At 25 (het hoeft niet altijd 27 te zijn) klinkt als een Peyote jamsessie tussen Burundi Black, Talking Heads en onze Wolf Van Wymeersch z’n Elefant. Dat tribale element vormt zo’n beetje de rode draad van het album en wordt gelardeerd met elementen uit rock, postpunk, psychedelica en new wave. Single Black And White had met de stem van Sarah Osborne van Allez Allez kunnen zijn. Bring You Smile krijgt dan weer een lichte 60’s pop toets mee.

Over het algemeen dus behoorlijk groovy shizzle die elke alternatieve dansvloer in lichterlaaie zou moeten kunnen zetten. Verrassing van de plaat is echter afsluiter Clear waar Chad Channing (jawel, de eerste Nirvana-drummer ten tijde van Bleach) z’n opwachting maakt en naar wij vermoeden (het staat nergens gespecifieerd) voor die stevige drumsound zorgt. De meeslepende reverb gitaren dan weer voor stonede trancy Kyuss sferen.

Laat die Apocalyps maar komen.

SpotifyFacebook