Home ReviewsAlbum Reviews JOVICA STORER – Gekarameliseerd (c-o-l-o-u-r-s.com).

JOVICA STORER – Gekarameliseerd (c-o-l-o-u-r-s.com).

De muzikale escapades  van Jovica Storer  (Joost Carpentier) zijn groot maar helaas (te) onbekend. Deze West-Vlaamse componist en producer afkomstig uit Roeselare is al sinds zijn tienerjaren actief bezig met elektronische muziek. Hij is ook het brein achter Dreun dat in 2018 een fantastische vier cd-box met dark ambient uitbracht op Wool-E Discs. Dreun werd met deze release door de muziekpers bejubeld. Hij is ook nog eens de helft van het elektronica duo Cycles Of Moebius en van het project Connecting Silence. Deze laatste gaat dit jaar nog werk op fysieke media uitbrengen. Af en toe verschijnt er nog iets onder zijn andere alias, Sjoko.

Als het goed is, borrelt het toch naar de oppervlakte. Gekarameliseerd kwam eerder toevallig onder de radar. Deze digitale uitgave van 2015 is de ge-remasterde versie van Caramel, een elektronisch werkje dat dienst deed op de vernissage van een kunsttentoonstelling in het jaar 2006 te Gent. De elektronische muziek werd door de aanwezigen meer dan gesmaakt, met Gekarameliseerd tot gevolg.

We konden het eerst ook niet geloven maar Gekarameliseerd  bevat maar liefst 180 minuten elektronische en avontuurlijke muziek verdeeld over 55 tracks (Gekarameliseerd 1-55). Ja, je leest dit goed. De draagwijdte en overspanning van de aanwezige subgenres in dit ambient/electronica monnikenwerk is buitengewoon. Jovica Storer kiest zijn muzikale paden en experimenten op een zéér eigenwijze manier. Hij laat niet na om de luisteraar op het verkeerde spoor te zetten door plotse veranderingen in sfeer en toon in de muziek te brengen.

De invloeden van Jovica Storer zijn duidelijk. Van grootmeester Steve Roach’s  georiënteerde ambient klanken tot pure Berlijnse school stijl. Er werden op de tracks heel wat hoekjes afgevijld waardoor de muziek een eigen dimensie kreeg. Gekarameliseerd 9  is een voorbeeld van puur ritmisch experiment zonder synths. Op nummer 28 gaat men zelfs de mysterieuze en donkere paden bewandelen.  We krijgen op dit 180 minuten durende epos alle mogelijke ambient en elektronische structuren met ritmiek, esoterische klanken, duisterheid,  zweverige soundscapes, zeemzoete ambient en nog veel meer.

Een tip: Gekarameliseerd dien je zacht op en laat je lichtjes borrelen. Het effect van dit allesomvattende stuk van drie uur is bijna wonderbaarlijk. We hebben nog nooit het idee gehad te kunnen luisteren naar een verzamelaar met maar één uitvoerende artiest en componist. Jovica Storer toont met deze digitale release zijn veelzijdigheid in de wereld van de Belgische elektronische muziek. Dit is verdomd lekkere karamel.