Home ReviewsAlbum Reviews JANNES LATHUY – Ivy (Eigen Beheer)

JANNES LATHUY – Ivy (Eigen Beheer)

by Bootsie Butsenzeller

Na de twee vooruitgeschoven singles A Valentine’s Day en Forest Hymn komt gitarist Jannes Lathuy aandraven met z’n vierde full album Ivy. Helemaal solo en afwisselend op akoestische en elektrische gitaar sleurt hij je binnen in een vredevol harmonisch universum.

© Jannes Lathuy

Maar liefst 14 tracks telt de telg, maar die klokt toch af onder de 40 minuten. Dus geen ellenlange solo’s en gitaarmasturbatie, maar een man die daadwerkelijk z’n ziel in z’n instrument legt.

Opener Breathe is al meteen een favoriet én een toonbeeld van de Gustav Mahler uitspraak: “What is best in music, is not to be found in the notes”. De titel suggereert het al, de ademruimte tussen de gespeelde noten is even belangrijk als de noten zelf, die ons dan weer lichtjes de legendarische snarentovenaar Greg Sage (Wipers) voor de geest doen halen. Zelfs de intro van I Remember You bevat vier noten uit D-7, bewust? Bij een volgende gelegenheid vragen we het aan Jannes.

Korte miniatuurtjes die best iets langer mochten duren (Jinx, Transient). De eerder al aangehaalde knipogen naar middeleeuwse minstrelen (To Dance Again, Forest Hymn), dansende flageoletten (Time, Eleventh Hour) tussen droom en daad laverende schoonheid (Eternal, Mantra) en het dan toch nog licht experimentele Adventures Of An Odd Little Robot (heerlijke titel) dat met z’n staccato melodie en een kortstondige distortion uitval, het album netjes in twee snijdt. Net het gebruik van effectenpedaaltjes is ook al iets waarmee Jannes zich een meester in spaarzaamheid toont (in tegenstelling tot de doorsnee gitarist). Meer dan die distortion en een occasionele drone reverb om een laagje te creëren, hebben we niet gehoord. Het merendeel blijft echter droog en puur.

Een prachtplaat die jazz en modern klassiek liefhebbers zeker moet bekoren, maar ook een aanrader voor metalheads die ’s zondags bij hun pistolekes wel eens een ander gitaargeluid willen dan pakweg Cannibal Corpse.

Hou z’n pagina’s in de gaten voor komende concerten!

Op 25 Juni staat hij alvast in het Antwerpse Djingel Djangel.

SpotifyBandcampFacebookVi.be