Home ReviewsAlbum Reviews ILA – Felt (Noisesome records)

ILA – Felt (Noisesome records)

by Fabris Lemant

We hebben er reikhalzend naar uitgekeken, naar de opvolger van Montage, het fel bejubelde debuut van Ila. Ila is de nom de plume van de eigenzinnige 24 jarige singer-songwriter Ilayda Çiçek.  Samen met haar kompanen Sam Smeets en Cas Kinnaer stellen ze vandaag hun nieuwe ep Felt voor.

Opener Chamber- over afscheid nemen van een dierbaar iemand – grossiert in eenvoud, tristesse en emoties. Het is een zachte aanloop van een prima ep die meer dan eens gaat over de grilligheid van het leven.

Op Deity trekt het drietal de registers een eerste keer open. Ila rekent in deze song af met een narcistisch persoon uit haar omgeving. De nieuwe nummers klinken grootser en werden muzikaal voorzien van meerdere laagjes, netjes gepolijst met de warme stem van Çiçek. Met Bert Vliegen en Michael Badger-Taweel (King Gizzard & The Lizard Wizard, Amyl & The Sniffers) werd ervaren volk aan boord gehaald om de plaat goed te doen klinken. Een gouden zet, zo blijkt.

Het donkere Eternitiy klinkt gitzwart en is wat ons betreft één van de strafste songs op de plaat. De melodie klinkt verslavend en blijft geweldig nazinderen. Zwartgalligheid troef, maar van een verslavende soort. Foy kan, met de Oosterse psychedelische invloeden, minder bekoren en is niet meer dan een opwarmer voor de finale uppercut waarmee de band ons even later murw slaat. Leave Me Dry de straffe single voorafgegaan aan de plaat is één brok opgekropte woede en energie. Het nummer beschrijft de evolutie van verlangen naar frustratie en zelfmedelijden. De synergie tussen de potige sound en de scheurende gitaren deden ons even aan Savages denken.

Slottrack Rebirth, een nummer dat llayda schreef nadat haar vader een beroerte had gekregen, kenden we al van de Sentimental Mixtape. Ook hier opnieuw een straffe indierocktrack voorzien van een heerlijke vocale insteek. Ila klinkt als een engel die haar demonen moet bezweren, intrigerend en spannend, licht en gitzwart in één song. Welk gevoel wij overhouden na het beluisteren van Felt? Eentje van bewondering en nieuwsgierigheid wat dit live zal geven.

Ila stelt Felt voor in de Antwerpse Trix op 9 oktober.