Home ReviewsAlbum Reviews HUGS OF THE SKY – Virtual Lullaby Circus (Eigen Beheer).

HUGS OF THE SKY – Virtual Lullaby Circus (Eigen Beheer).

by Wout Meganck

Voor de spannendste Belgische muziek moet je tegenwoordig vaak in Limburg zijn. Hugs Of The Sky heeft sedert 5 augustus een derde plaat uit die veel meer aandacht verdient dan ze tot nog toe kreeg.

Op Bandcamp wordt vermeld dat Virtual Lullaby Circus het derde album is, maar er staan meerdere releases onder de groepsnaam. De verwarring is het gevolg van het feit dat deze band een samentrekking is van Hugs en The Insect Soldiers Of The Sky. Een aantal bandleden zaten bij beide bands die alletwee nogal psychedelische, experimentele rock maakten. De samensmelting lijkt dan ook de evidentie. Maar goed, of het nu het tweede dan wel het derde of het honderdste album is maakt niet zoveel uit.

Feit is dat deze formatie een redelijk indrukwekkend repertorium bij mekaar aan het schrijven is en dat allemaal in een beperkte tijdsspanne. Haast en spoed wordt door de Bond Zonder Naam niet echt aangemoedigd, maar als je zo creatief bent als deze jongens dan moet die volkswijsheid wijken, hoewel sommige tracks echt wel zeer ruw zijn afgewerkt. Bij de eerste luisterbeurt dachten we even dat het een demo betrof, niet dus. De rauwe sound die je bijvoorbeeld hoort op All Them Vampires en Dagger is echt wel de bedoeling. Meer nog, het is een soort handelsmerk van Hugs Of The Sky.

Het weze duidelijk, dit is een plaat die je als een psychedelische trip dient te ervaren. Een blik op hun Facebook zegt al snel heel veel. Er staat dat ze geïnspireerd zijn door Pokémon en Star Wars en beschrijven zichzelf als “psychedelische shit voor al uw post-apocalyptische ballonpartijtjes”. We zouden het zelf niet beter kunnen verwoorden. De teksten lijken te gaan over karakters van sciencefictionfilms en games. We hadden het al over vampiers, maar er is ook Princess Peach die we kennen uit Mario Bros. en in The Gold Diggers Of The Virtual Generation (we vinden het echt niet uit) zingen ze over ene Harry. “It was Harry all along stupid wizard (wisdom) of this song”. We nemen aan dat het hier over Harry Potter gaat.

Wat we wel zeker weten is dat deze gasten een heel interessant en gevarieerd geluid hebben dat ons bij momenten doet denken aan Killdozer meets Throbbing Gristle meets The Brian Jonestown Massacre. Allemaal monumenten uit de alternatieve muziekwereld toch?

Dat deze band een hoog potentieel heeft is blijkbaar in het buitenland ook al opgevallen want in september gaan ze op een tour doorheen Europa en kan je ze hier gaan zoeken:

07/09 – Aken (DE)
09/09 – Bilbao (ES)