Home ReviewsAlbum Reviews HOERA. meets Shahzad Ismaily (live at Het Bos)

HOERA. meets Shahzad Ismaily (live at Het Bos)

by Nicolas Van Belle

Het zijn sombere tijden voor muzikanten, toeschouwers en iedereen die zich betrokken voelt bij kunst en muziek. Ondanks de moeilijke omstandigheden komen er op hetzelfde moment her en der meerdere ’takes’ van optredens bovendrijven. Eén van die ’takes’ waar ons oor op viel, verscheen niet zo lang geleden op het internet.

© Hoera.

Het betreft een opname uit een optreden van Hoera. dat verleden jaar plaatsvond in Het Bos. Hoera. bestaat uit Bert Cools, Dries Laheye en Stijn Cools. Alle drie muzikale vakmannen en al enige tijd gevestigde waarden in het Belgische/Europese muzieklandschap.

Elk maken ze deel uit van diverse projecten waarmee we ze wellicht al eens zijn tegengekomen; denk aan STUFF., Merope, Book of Air, Antoine Pierre Urbex,.. Wat we nog niet hadden gezien is dat ze worden vervoegd door een vierde man: Shahzad Ismaily. Shahzad is een internationaal gevestigde waarde die al samenwerkte met Tom Waits, Lou Reed, John Zorn, Bill Frisell, Nels Cline, Sam Amidon, ea… De beelden die we in de videoclip te zien krijgen maken deel uit van een documentaire die de Franse filmmaker Sebastien Dehesdin over Shahzad aan het maken was.

De vier heren brengen ontzettend oprechte muziek. De verbondenheid onderling en de spaarzaamheid waarmee de muziek zich, gestaag doorheen de video, ontwikkelt is werkelijk een waarachtig schouwspel voor de oren. Er wordt tijd genomen om ideeën te laten ontstaan en een plaats te geven in een poel aan muzikaliteit. Niemand hoeft maar op de voorgrond te treden dan de ander wat de muziek heel eerlijk en open maakt. Het tempo van het nummer ligt aan de trage kant en het lijkt of de tijd wordt uitgerokken tot ze bijna stil lijkt te staan. Toch zit er beweging, variatie, dynamiek, kleur en een mooi omlijnde spanningsboog in. Heel stilistisch en bijna magisch tovert Bert onbeschrijflijke magie uit zijn instrument terwijl de ritmesectie rustig blijft verder deinen. ‘Flowen’ zoals een eindeloze rivier zonder monding. Meermaals voor herhaling vatbaar.

Het nummer is afkomstig uit een release concert van hun derde plaat ‘≈’ in Het Bos. Bezoek zeker eens het muzieklabel van de gebroeders Cools voor meer magie: