Home ReviewsAlbum Reviews HENRIK MEIERKORD – Geschichten (Audiobulb Records)

HENRIK MEIERKORD – Geschichten (Audiobulb Records)

De Zweedse multi-instrumentalist Henrik Meierkord is een meester in het ontwerpen van sfeervolle klankpanorama’s waarin ook nog eens ruimte is voor experiment. Met de cello als hoofdinstrument, injecteert hij intieme vormen van emotie in zijn producties waarbij hij tegelijkertijd de menselijke gevoelens onderzoekt. Geschichten is Duits voor verhalen en is een album met klankweergaven over familie, het verleden en de jeugd.

De hersenspinsels van Meierkord stollen op Geschichten in fijne, droomachtige ambientlijnwaden. Het album heeft een neoklassieke basis waarrond elektronische effecten en soundscapes wentelen. Meierkord creëert hier een voedende klankwereld waar de ontvanger, naargelang de gemoedstoestand, mee kan mediteren en of wegdromen naar bewuste of onbewuste realiteiten. Geschichten is voor Meierkord een reis door de tijd, over hoe de gevolgen van WOII generaties van zijn Duitse en Zweedse familie blijven beïnvloeden. Het traumatische erfgoed uit het verleden met schuld- en verantwoordelijkheidsgevoelens blijft dan ook stevig nazinderen in deze productie.

De ambient georiënteerde muziek baant zich een weg doorheen diepe emotionele gebieden en brengt een doordrongen melancholische en droevige sfeer naar het einde toe van het album. Meierkord laat zijn cello ontroerend galmen doorheen het nu en het verleden en laat hier een duidelijke boodschap achter. Deze mooie en vredige bundel met aangrijpende muziek werd alleen digitaal uitgebracht en is te verkrijgen op de Bandcamp pagina van Audiobulb Records.